Bogstav: K

Kreditramme

Kreditramme

En kreditramme er den beløbsmæssige ramme, som en kredit er givet ud fra.

Det betyder, at har du en kreditramme på 50.000 kroner, så er dette det maksimale beløb, du har i kredit.

Kreditramme benævnes også som kreditmaksimum, kreditgrænse eller kreditmax.

Begrebet kreditramme bruges dog i praksis måske mest, når der ydes en løbende kredit – som eksempelvis ved banklån, mens kreditmax og kreditgrænse ofte bruges ved kreditkøb. Juridisk er der dog ingen forskel på ordene.

Hvad er formålet med en kreditramme?

Formålet med en kreditramme er at sikre et maksimumbeløb for, hvad en debitor eller låntager har af kredit.

Kreditrammen er med andre ord med til at sikre en nedbringelse af långivers risiko, når der udlånes penge.

Kreditrammen bør aldrig sættes højere, end at virksomheden ikke mærker markante tab, hvis en debitor eller låntager går konkurs, dør eller ikke kan betale sine afdrag i en kortere eller længere periode.

Hvad er den rette kreditramme?

Når banker og øvrige långivere yder en kredit, er det ofte altid med en kreditramme.

Dette er med til at sikre kredittens økonomiske rammer og vilkår – men også for at mindske långivers risiko.

At finde den rette kreditramme er ofte svært, og banker og långivere bruger enorme summer hvert eneste år på at udvikle systemer, rammer og processer for, hvilke kreditrammer der er de rette.

Kreditrammer er individuelle og afhænger af alt lige fra kredittens formål, kreditbehovet og ikke mindst debitors økonomiske forhold, branche osv.

Er du virksomhed og ønsker at sætte en kreditramme for dine kunder, bør du inddrage elementer som offentlige regnskabsoplysninger, tidligere historik med kunden, kundens branche osv.

Få hjælp til at fastsætte den rette kreditramme

Er du virksomhedsejer og ønsker de bedste kreditvilkår for dig selv og dine kunder, så bør de altid være nedfældet i virksomhedens kreditpolitik.

Ved at skrive kreditrammen ind i virksomhedens kreditpolitik sikrer du, at alle i virksomheden kender jeres politikker omkring kreditter.

Med Qatchr får du et online værktøj, der hjælper dig med at fastsætte de rette kreditter og kreditrammer for dine kunder.

Vores online værktøj inddrager en lang række parametre, når kreditrammen skal fastsættes. Det giver dig et langt bedre grundlag for en mere nøjagtig ramme for kredit til dine kunder.

Kreditmax

Kreditmax

Kreditmax er et essentielt begreb inden for kredit og kreditgivning. Kreditmax refererer til det maksimumbeløb, som en virksomhed, kreditor eller anden långiver ønsker at yde til en debitor eller låntager.

Kreditmax benævnes også som kreditmaksimum, kreditgrænse eller kreditramme.

Begrebet kreditmax og kreditgrænse benyttes i praksis, når der er tale om fakturakøb på kredit, mens kreditramme ofte benyttes ved lån. Juridisk har de dog samme betydning.

Hvad er formålet med et kreditmax?

Formålet med et kreditmax er at sikre, at en kreditor eller långiver aldrig yder så meget kredit, at det vil få alvorlige konsekvenser, hvis man måtte tabe eller afskrive det beløb, der er ydet i kredit.

Virksomhedens kreditmax bør være nedfældet i virksomhedens kreditpolitik, og alle medarbejdere, der er involveret i salg eller långivning, bør kende til virksomhedens politikker for kredit og kreditmax.

Hvordan fastsættes det rette kreditmax?

Der er mange måder, hvorpå et kreditmax kan fastsættes, men det bør tage afsæt i en række økonomiske forhold om debitors/låntagers økonomiske situation.

Parametre, der kan have indflydelse på et kreditmax, kan være:

  • Virksomhedens offentlige regnskab
  • Øvrige låneforhold
  • Betalingshistorik
  • Branche

Nogle virksomheder vælger at sætte et kreditmax på eksempelvis 50.000 kroner for alle nye kunder, mens andre virksomheder først yder kredit, efter at kunden har været aktiv i 6 måneder.

At sætte det rette kreditmax kan være svært og bunder ofte i praksis på historik og erfaring med en bestemt type kunde, en bestemt branche eller lignende.

Dit kreditmax bør aldrig overstige et beløb, der er så stort, at det kan have større konsekvenser for din virksomhed, hvis eksempelvis virksomheden går konkurs, eller debitor vælger at betale sine fakturaer for sent.

Kreditmax som salgsparameter

I visse brancher ydes der større og længere kreditter end i andre – det kan eksempelvis være fødevarebranchen og byggebranchen – hvor mange større leverandører yder store kreditter.

Fordelen ved en lang kredit er, at kunden ofte kan købe en vare og nå at sælge den igen, før den skal afregnes med leverandøren.

Dermed kan kredit og kreditmax være et salgsparameter, hvor køber vil have tendens til at handle med de virksomheder, der yder mest kredit.

Få hjælp til at finde det rette kreditmax

Det kan være besværligt, måske ligefrem umuligt for mange, at sætte de rette rammer for ens kreditpolitik – herunder også kreditmax.

Med Qatchr får du et online værktøj, der gør dig i stand til at give et kvalificeret bud på et kreditmax for en kunde.

Qatchrs avancerede algoritme tager højde for en lang række forhold omkring økonomien og giver dig et bud på, hvad Qatchr mener, kreditmax bør være.

Kreditanmærkning

En kreditanmærkning kaldes fra tid til anden også en betalingsanmærkning og dækker over, at en kunde er blevet registreret som dårlig betaler, enten i virksomhedens egne systemer eller hos et gældsregister.

Registreres en privatperson eller virksomhed i eksempelvis Experians RKI eller Debitorlisten, kaldes denne registrering for en kreditanmærkning.

At have en kreditanmærkning kan have stor betydning for den enkelte.

Hvordan giver man en kreditanmærkning?

Har virksomheden et økonomisystem eller en ERP-løsning, er der ofte mulighed for at lave en intern kreditanmærkning i systemet.

En intern kreditanmærkning gør det muligt for salg og bogholderi at se oplysningen og sætte sine handels- og kreditvilkår derefter. En kreditanmærkning kan eksempelvis udløse lavere kredittid, lavere kreditbeløb eller ligefrem krav om kontant betaling ved afhentning eller levering af varen.

En intern kreditanmærkning sker ofte på baggrund af en intern historik med kunden; for sent betaling eller ligefrem fakturaer, der aldrig er blevet betalt og derfor er sendt til inkasso.

Eksterne kreditanmærkninger sker hos et gældsregister som eksempelvis Experians RKI eller Debitorlisten. Disse har samme formål som de interne kreditanmærkninger, men virksomheden “risikerer” ikke selv at skulle have opnået en intern historik med kunden først.

For at give en kreditanmærkning til et gældsregister som eksempelvis RKI eller Debitorlisten kræver det ofte, at man er kunde hos de respektive virksomheder.

I Danmark er det ofte advokater eller inkassofirmaer, der indrapporterer en kreditanmærkning på vegne af en kreditor.

Hvad er formålet med en kreditanmærkning?

Formålet med en kreditanmærkning, uanset om den er intern eller ekstern, er at sikre virksomheden mod dårlige betalere.

Kreditanmærkningen gør virksomheden i stand til at tage sine forholdsregler, eksempelvis ved at kræve kontant betaling, nedsætte kreditten eller nedsætte kredittiden. I Danmark er der ca. 200.000 privatpersoner og virksomheder, der har en kreditanmærkning hos et gældsregister.

Hvad er konsekvensen ved at have en kreditanmærkning?

Det kan have store konsekvenser for en privatperson eller en virksomhed, hvis der registreres en kreditanmærkning.

Ofte vil den registrerede opleve at få en dårligere kreditscore i banken, hvilket eksempelvis kan betyde, at banken afviser muligheden for lån, selv helt ned til små beløb.

Ligeledes kan virksomheder også bruge oplysningerne til at indrette deres kredit- og betalingspolitik efter det – og eksempelvis kræve kontant betaling, hvis de oplever, at en kunde er registreret med en kreditanmærkning.

Hvornår må man registrere en kreditanmærkning?

Det er et krav, at kreditor eller kreditors inkassofirma har sendt mindst tre rykkerskrivelser – samt oplyst i den sidste rykkerskrivelse, at du registreres i et gældsregister.

Er det en offentlig myndighed, der registrerer en kreditanmærkning, gælder dog andre regler – eksempelvis, at der skal gå en periode på 4 uger fra advarsel om registrering til den må foretages.

Hvor lang tid har man en kreditanmærkning?

Er du registreret som dårlig betaler og dermed har en kreditanmærkning hos et gældsregister, er du som udgangspunkt registreret i 5 år.

Vælger du at betale din gæld til kreditor eller kreditors inkassofirma, vil disse oplyse gældsregistret herom – og straks slette kreditanmærkningen.

Forældes en kreditanmærkning?

Ja, en kreditanmærkning forældes efter 5 år. Bemærk dog, at gælden ikke nødvendigvis forældes – og kreditor fortsat kan have et krav imod dig. Du skylder altså stadig penge til kreditor, selvom kreditanmærkningen forældes.

Du kan ikke blive registreret som dårlig betaler for et forældet krav.

Konkursanalyse

Konkursanalyse

En konkursanalyse har flere betydninger, men fælles for dem er, at de begge bearbejder og analyserer konkrete eller forventede konkurser blandt danske virksomheder.

En traditionel konkursanalyse

En traditionel konkursanalyse foretages løbende af diverse medier, kreditbureauer, inkassofirmaer og lignende med interesse i erhvervslivet.

Oplysningerne stammer typisk fra Danmarks Statistik eller lignende kilder, hvor analysen har fokus på en bestemt branche, en bestemt virksomhedsform eller lignende.

Du kan dermed løbende finde opdaterede konkursanalyser hos eksempelvis dagblade, kreditbureauer eller revisionshuse – hvor der kan være lavet et sammendrag af konkurser for en bestemt måned, en bestemt branche eller lignende.

Konkursanalysen er med andre ord med til at give et billede af den aktuelle situation i en bestemt sektor, branche eller industri – som dermed kan spille sammen med en større opfattelse af erhvervslivet generelt.

Derfor var der også mange konkursanalyser omkring bestemte begivenheder, som eksempelvis finansielle kriser, corona-pandemien, hvor konkursanalysens formål netop har været at belyse konsekvenserne omkring en begivenhed.

Konkursanalyse som værktøj

Der findes i dag en række gode værktøjer til konkursanalyse – som kan bruges som redskab, hvis du eksempelvis foretager kreditvurderinger af dine kunder – eller løbende indsamler relevante oplysninger om dine kunder på anden vis.

For mange virksomheder kan det eksempelvis have stor gavn at få besked, hvis en kunde går konkurs, tages under tvangsopløsning eller lignende.

Dermed kan et konkursanalyseværktøj være med til at berige din kundedatabase, men også være med til at undgå tab på debitorer – hvis din virksomhed når at reagere på oplysningerne.

For modtager du oplysninger om væsentlige ændringer i en kundes økonomiske forhold, kan du reagere på det – og eksempelvis indskrænke kredit, kredittid og lignende.

Hvad er vigtige forhold i en virksomhedsanalyse?

Der kan være mange forhold, der kan være vigtige, når man foretager en virksomhedsanalyse.

Et parameter, der især er essentielt, hvis du har et løbende forhold med virksomheden, er de ændringer, der løbende sker med en virksomhed gennem dens levetid, såsom årlige årsrapporter, udskiftning i ledelsen, udskiftning i direktionen eller status på virksomheden; normal, under konkurs, under tvangsopløsning osv.

Disse forhold kan have betydning for jeres løbende samarbejde – og dermed også have indvirkning på virksomhedens betalingsevne osv.

Få kreditvurdering og KYC med Qatchr

Qatchr giver dig et online værktøj til eksempelvis konkursanalyse, virksomhedsanalyse og ikke mindst kreditvurdering samt KYC.

Med Qatchr får du et værktøj, der giver dig indblik i dine kunder – både private og virksomheder.

Et indblik, du kan bruge i din kreditpolitik og ikke mindst din generelle forståelse af dine kunder; hvem ejer virksomheden, hvem sidder i bestyrelsen osv. Du har ligeledes mulighed for at abonnere på oplysningerne, så du altid får opdateringer, når en vigtig kunde foretager ændringer.

Kreditrating

Kreditrating

Kreditrating er en del af en kreditvurdering og er ofte det endelige resultat af en sådan.

En kreditrating kan udformes på mange måder: både som en nominel værdi (1-10), det kan være bogstaver (A, B, C) eller ligefrem farver (Grøn, Gul, Rød).

En kreditrating bruges med andre ord ofte som et summeret billede af en længere kreditvurdering, og der ligger med andre ord ofte en meget lang og udførlig kreditvurdering bag kreditratingen. Selvom en kreditrating kan se simpel ud, når den blot præsenteres som et tal, et bogstav eller en farve, er det et resultat af en omfattende vurdering.

Der kan både foretages kreditratings af virksomheder og privatpersoner.

Læs også: Kreditvurdering af privatkunder
Læs også: Kreditvurdering af erhvervskunder

Hvad er en kreditvurdering?

For at der kan laves en kreditrating af dine kunder (private eller erhverv), skal der foreligge en kreditvurdering.

En kreditvurdering er en vurdering af en virksomhed eller privatpersons økonomiske forhold, ud fra nogle krav og forhold, som kreditor ofte selv har sat og dermed ønsker belyst. Det kunne eksempelvis være regnskabsoplysninger, ejerforhold, gældsforhold osv.

Kreditvurderingen er med andre ord ikke bundet til nogle offentlige faste krav og rammer, men udelukkende krav og rammer, som virksomheden selv stiller.

Kreditrating vs. kreditvurdering

I daglig tale blandes kreditrating og kreditvurdering ofte sammen, og med god grund.

På mange måder er kreditrating og kreditvurdering også to sider af samme sag: en vurdering af en kunde. Men det er imidlertid ikke helt korrekt at blande de to sammen, da der er forskel på dem.

Kreditratingen er et resultat af kreditvurderingen og dermed et billede af den udførte kreditvurdering. Der kan ikke foretages en kreditrating af en privatperson eller en virksomhed uden en bagvedliggende kreditvurdering.

Hvem bruger kreditratings?

Der findes mange virksomheder, banker og långivere, der gør brug af kreditrating, især når der er et længerevarende kredit-/låneforhold mellem debitor og kreditor.

Ud fra kreditratingen agerer virksomheden. Er kreditratingen dårlig, kan det være, kunden afvises eller får præsenteret andre betingelser end kunder med en bedre kreditrating. Disse handlinger er op til virksomheden selv at agere på.

Der er i stigende grad flere og flere virksomheder, der gør brug af kreditratings af kunder, eksempelvis med hjælp fra Qatchr.

Hvorfor kreditrating?

En kreditrating bruges til at minimere tabet på debitorer/låntagere. For en kreditratings formål er netop det: at undgå eller begrænse tab på debitorer.

Kreditratings er på ingen måde en garanti for, at virksomheden ikke vil opleve dårlige betalere, men kreditratings er absolut med til at minimere dem og dermed være et styringsværktøj i virksomhedens samlede kredit-/lånepolitik.

Kreditrating af dine kunder

Uanset om du har private kunder eller virksomheder som kunder, kan du med hjælp fra Qatchr foretage kreditvurderinger og få en kreditrating på dine kunder.

Vores platform gør det nemt for dig som virksomhedsejer, bogholder eller økonomiansvarlig at få et økonomisk indblik i dine kunder og dermed kunne styre udenom dem, der måske har en dårlig kreditrating.

Læs også: 5 tips til at sikre sig mod dårlige betalere

Kreditrapport

Kreditrapport

En kreditrapport er en rapport over en debitors kreditforhold og bruges ofte som et resultat af, eller som en del af, en samlet kreditvurdering.

Der er ingen krav eller regler for, hvad en kreditrapport bør og skal indeholde. Det er grundlæggende op til virksomheden (kreditor) selv at definere og bestemme, hvad en kreditrapport skal indeholde.

Kreditrapporten er dermed ofte lige så forskellig som der er kreditorer, men indeholder typisk en kreditscore samt de oplysninger, som kreditor anser som relevante i et kreditforhold.

Hvad indeholder en kreditrapport?

Der findes et hav af forskellige måder at anskue en kreditrapport på og dermed også, hvilke informationer den indeholder.

Grundlæggende skal en kreditrapport indeholde de oplysninger, som en virksomhed, bank, långiver eller lignende finder relevante i et kreditforhold, og som giver dem et fyldestgørende overblik over debitors økonomiske forhold.

Kreditrapporten kan dermed eksempelvis indeholde:

  • Nøgletal
  • Oversigt over aktiver
  • Oversigt over øvrige låneforhold
  • Virksomhedens ejerforhold
  • Selskabsform
  • En score

Læs også: Nøgletal – et vigtigt værktøj

Hvem bruger en kreditrapport?

Ofte er det banker og øvrige långivere, der gør brug af kreditrapporter, både i forbindelse med optagelse af lån men også løbende i lånets løbetid.

De senere år er det dog blevet mere og mere udbredt, at private virksomheder også udarbejder en kreditrapport over deres kunder. Det sker ofte, når der er tale om kreditforhold af en vis størrelse, men også hvis der er et løbende forhold til kunden.

Hvorfor skal man lave en kreditrapport?

En kreditrapport bruges i forbindelse med kreditvurderinger, der foretages for en kunde/debitor, hvis en kreditor skal indlede et økonomisk forhold til debitor.

Det kan eksempelvis være ved långivning eller hvis en debitor ønsker kreditter.

Kreditrapporten bruges som et værktøj i den samlede kreditvurdering, hvis formål er at minimere tab. Kreditvurderingen er med til at minimere tabet på debitorer eller endda helt at undgå tab.

Hvordan laver man en kreditrapport?

Mange banker og finansieringsvirksomheder har ofte egenudviklede systemer til kreditrapporter, ofte i kombination med tilkøbte værktøjer og integrationer.

Mange virksomheder vælger at købe sig adgang til systemer, der kan tilbyde kreditrapporter, som eksempelvis Qatchr.

Få kreditrapporter med Qatchr

Qatchr er et online værktøj til at lave kreditrapporter med. Med Qatchr får du et værktøj, der giver dig et overblik over dine kunders økonomiske forhold og bl.a. kan give dig en score på dine kunder samt anbefalinger til eksempelvis kredittider og kreditstørrelser.

Kreditværdighed

Kreditværdighed

Begrebet kreditværdighed er en virksomhed eller långivers vurdering af, om du som kunde/låntager har evnen til at betale din kredit eller dit lån.

En kreditværdighed er ofte et resultat af en eller flere kreditvurderinger, som en virksomhed eller långiver har foretaget af kunden.

En positiv kreditværdighed er en af grundstenene i enhver virksomhed eller privatpersons økonomiske tilstedeværelse; mulighed for at få kredit, mulighed for at optage lån, mulighed for at sidde i egen bolig, mulighed for at lease en bil osv.

Ordet kreditværdighed kan dechifreres til at være debitors værdighed (evne) til at optage og betale sin kredit.

Hvordan beregnes en kreditværdighed?

Det er grundlæggende op til virksomheden eller långiveren selv at opsætte krav, regler og interne rammer for, hvem man ønsker at låne penge ud til eller yde kredit – og dermed hvem man anser for kreditværdige.

En kreditværdighed kan grundlæggende udregnes på mange måder, men en vigtig faktor er naturligvis virksomhedens interne krav og regler til emnet.

Kreditvurderingen foregår ofte på baggrund af en lang række oplysninger, såsom debitors indkomst(er), debitors gældsforhold, kreditanmærkninger, betalingshistorik osv. Mens der hos virksomheder oftest også tages udgangspunkt i offentlige og interne regnskaber, virksomhedens ejere, virksomhedens branche osv.

Der findes mange eksempler på, hvordan kreditværdighed kan beregnes – eksempelvis arbejder banker ofte med gældsfaktorer, hvor ens gæld ofte må overstige 3-4 gange ens årlige indkomst. Gældsfaktoren er blot en del af den samlede beregning af, om man ønsker at låne penge til en låntager.

Udover interne regler, krav og rammer findes der ligeledes en række værktøjer til at guide virksomheder til, om en virksomhed bør yde lån og kredit – eksempelvis gennem kreditvurderinger.

Læs også: Kreditvurdering af virksomhed

Læs også: Kreditvurdering at privatperson

Hvad kan kreditværdighed bruges til?

Er du en virksomhed, der yder kredit til dine kunder, bank eller anden långiver, der yder lån til dine kunder – er det vigtigt, at kreditværdigheden bruges aktivt for at sikre din virksomhed mod tab på debitorer/låntagere.

For en dårlig eller lav kreditværdighed behøver ikke nødvendigvis at afvise en kundes ønske om lån eller kredit – men kan aktivt bruges.

En lav kreditværdighed bør betyde, at din virksomheds personale eksempelvis ikke yder længere eller større kredit – men eksempelvis kræver kontant betaling eller måske yder en mindre kredit.

Det skal alt andet lige være op til virksomheden selv at sætte rammer for, hvordan en kunde skal behandles med en høj kreditværdighed – og en lav kreditværdighed.

Lav kreditvurdering – og få dine kunders kreditværdighed med Qatchr

Hos Qatchr har vi udviklet en online platform, der gør det nemt at lave kreditvurderinger af dine kunder – både private kunder og virksomheder.

Vores platform hjælper hver eneste dag virksomheder med at foretage kreditvurderinger, få kreditanbefalinger – samt at få en økonomisk indsigt i kunderne.

Vi kan hjælpe dig med at give dig bedre forhold, når du som långiver eller virksomhed yder kreditter eller lån til dine kunder. Vores kreditvurderinger er med andre ord med til at minimere risikoen for dårlige betalere.

Kontakt os allerede i dag, hvis du ønsker at arbejde aktivt med kreditvurderinger og kreditværdighed – vi giver gerne en gratis og uforpligtende demo af vores platform.

Kreditbureau

Kreditbureau

Et kreditbureau er en virksomhed, der indhenter, indsamler og bearbejder økonomiske oplysninger om privatpersoner og virksomheder.

De indsamlede oplysninger bruges til at bedømme virksomheders og privatpersoners økonomiske situation og kreditværdighed.

Kreditbureauer indsamler eksempelvis oplysninger om ubetalte fakturaer, regnskaber og lignende – med henblik på at oplyse herom, mod betaling, til virksomheder, der måtte have et legitimt formål med informationerne.

Blandt kendte kreditbureauer i Danmark er eksempelvis Experian, det tidligere Ribers – med tjenesten RKI (Ribers Kredit Information) samt Debitorlisten, ejet af inkassovirksomheden Collectia A/S.

Kreditbureauer kaldes ofte også for kreditoplysningsbureau – men det er to sider af samme sag.

Hvorfor købe oplysninger af et kreditbureau?

Virksomheder køber oplysninger af et kreditbureau for at kunne foretage kreditvurderinger af deres kunder.

Årsagen til at foretage kreditvurderinger på sine privat- og erhvervskunder er mange, men den altoverskyggende grund til at foretage kreditvurderinger er at sikre sig mod dårlige betalere – og tage sine forholdsregler, eksempelvis hvis der ydes meget lange og store kreditter til kunden.

Visse kreditbureauer kan også tilbyde løbende overvågning af dine kunder. Disse løbende overvågninger giver mulighed for at oplyse om ændringer i dine kunders økonomiske forhold – det kunne eksempelvis være, at en kunde med en tidligere positiv kreditvurdering pludselig får en dårlig kreditvurdering. Dette kaldes ofte for overvågning.

Nogle kreditbureauer tilbyder også supplerende oplysninger om dine kunder – eksempelvis verifikation af, om de indtastede kundeoplysninger er korrekte, og du kan dermed bruge kreditbureauet til at verificere ægtheden af kundens generalia. Disse oplysninger kan ofte abonneres på, så hvis kunden får nyt navn, skifter adresse eller lignende – beriges dit system også med disse opdateringer.

Hvor får kreditbureauet oplysninger fra?

Et moderne kreditbureau får deres oplysninger fra en lang række kilder, eksempelvis offentlige registre som CPR og CVR – men også fra mere traditionelle kilder som private virksomheder og inkassovirksomheder.

Oplysningerne sælges herefter videre, enten i rå form eller i behandlet form, hvor eksempelvis en række kilder trækkes ind på en kunde for at skabe et mere sammenhængende billede af kunden, end hvis kreditvurderingen udelukkende bestod af kun en oplysning fra en kilde.

Qatchr er et moderne online kreditbureau

Hos Qatchr tilbyder vi alle de gængse oplysninger, som et traditionelt kreditbureau også kan.

Vi har vores egen unikke online platform, der gør det nemt at søge privatpersoner og virksomheder frem – hvis du ønsker at lave en kreditvurdering.

Vores platform kan eksempelvis berige dig med en række offentlige og private kilder, herunder CPR og CVR – men også oplysninger fra Nordens førende inkassovirksomhed, Collectia.

Med Qatchr kan du enten lave engangskreditvurderinger eller vælge at abonnere på dine kunder – og dermed få opdateringer, når dine kunder skifter navn, adresse eller lignende.

Du kan prøve Qatchr allerede i dag – kontakt os for at få en gratis og uforpligtende demo af systemet.

Kreditvurdering af virksomheder

Kreditvurdering af virksomhed

Kreditvurderinger af virksomheder sker ofte, når en virksomhed handler med en anden virksomhed, ofte benævnt som B2B.

Kreditvurderingen foretages for at sikre sig mod dårlige betalere, men også i lige så høj grad for at danne sig et økonomisk indtryk af kunden og ud fra dette kunne fastsætte en passende kreditlængde og kreditstørrelse.

Hver eneste dag foretages der tusindvis af kreditvurderinger af virksomheder, enkelte gange manuelt – men ofte fuldstændig automatisk; enten når kunden handler med en anden virksomhed eller løbende i et fast interval for at indhente kreditvurderinger.

Hvem bør kreditvurdere andre virksomheder?

Alle virksomheder, der ønsker at undgå eller i hvert fald minimere tab på debitorer, bør overveje, om kreditvurdering af deres erhvervskunder kunne være en løsning for dem.

Kreditvurdering af kunder er med til at nedbringe tab – og endda ligefrem helt at undgå dem.

Men du bør som virksomhed især overveje kreditvurdering af dine kunder, hvis du yder kredit – eksempelvis i form af kreditsalg.

For yder du kredit til dine kunder, har du en langt større risiko for at tabe på debitorer end hvis du eksempelvis kun yder kontantsalg. Visse virksomheder og brancher har som konkurrenceparameter at yde kredit til deres kunder – og jo længere kredit og jo større, jo mere attraktiv kan man virke. Det kan eksempelvis være i byggebranchen eller i fødevarebranchen.

Hvad indeholder en god kreditvurdering af en virksomhed?

Vi får ofte spørgsmålet “Hvad ser man efter, når man kreditvurderer en virksomhed?” Heldigvis findes der en række gode offentlige kilder som CVR-registret og tjenester som Proff.dk, der kan give et indblik i en virksomhed.

Med disse tjenester er man ofte et godt stykke hen ad vejen – men vi mener alligevel, at der mangler en hel del for at være i mål.

Derfor mener vi, at et godt kreditvurderingsværktøj til kreditvurdering af virksomheder bør indeholde et komplet overblik over virksomhedens økonomi, regnskab, nøgletal, virksomhedens ledelse og direktion – samt ikke mindst en kreditanbefaling og en kreditvurdering af virksomheden.

De to sidste er ikke offentligt tilgængelige, men har ofte afgørende betydning for det komplette billede af virksomhedens økonomiske situation.

Automatisk advarsel med automatisk kreditvurdering

Kreditvurderinger af virksomheder kan foregå på mange måder – enten manuelt eller automatisk.

Nogle virksomheder vælger at foretage en kreditvurdering, når kunden oprettes i systemet – mens andre løbende og automatisk foretager en kreditvurdering.

Med automatisk kreditvurdering af dine kunder får du løbende et billede af dine kunder og kan dermed være på forkant til næste gang din kunde henvender sig.

Få kreditvurdering af virksomheder med Qatchr

Er du virksomhed og har behov for at kreditvurdere dine kunder, så har vi her hos Qatchr udviklet en brugervenlig online platform, der gør det nemt at foretage kreditvurderinger – både af privatpersoner og af virksomheder.

Platformen giver dig et væld af funktioner til at få et indblik i dine kunders økonomiske situation, enten manuelt eller fuldt automatisk.

Få allerede i dag en gratis og uforpligtende demo af Qatchr og se, hvad Qatchr kan gøre for dig.

Kreditadvarsel

Kreditadvarsel

En kreditadvarsel er en sikkerhed for dig som privatperson, så virksomheder og långivere ikke yder lån til dig uden at være særligt opmærksomme på det.

Ofte vil en kreditadvarsel medføre, at långiveren er ekstra påpasselig med at yde et lån til dig og derfor ofte skærper deres krav til identifikationen af, hvem der rent faktisk optager lånet.

En kreditadvarsel er i praksis en markering i CPR-registret, hvor du som person advarer långivere om at yde lån og kreditter i dit navn.

Hvorfor bør jeg indsætte en kreditadvarsel på mig selv?

Hvorfor skulle man have interesse i at advare långivere om, at man ikke ønsker at optage et lån? … kan vi næsten høre dig sige.

Du har til dels ret. Men en kreditadvarsel er ikke en fraskrivelse fra at have mulighed for at låne penge i en bank eller hos en anden långiver – det er en advarsel til långiveren om at være særlig agtpågivende, når lånet optages.

En markering om kreditadvarsel kan eksempelvis være en god idé, hvis du har været udsat for identitetstyveri, mistet dit pas, mistet dit kørekort eller mistet andre vigtige juridiske dokumenter, hvor en anden kan udgive sig for at være dig.

Kreditadvarslen er dermed med til at signalere over for långivere, at du eksempelvis har været udsat for identitetstyveri – og at de nu bør udvise en særlig agtpågivenhed, når du (eller vedkommende der har stjålet dine juridiske dokumenter) fremover vil forsøge at optage et lån.

Udfordringer og problemer med kreditadvarsel

Vi oplever fra tid til anden, at långivere, banker og andre virksomheder, der yder kredit og får besked om kreditadvarsler, ikke ønsker at låne penge eller yde kredit, hvis de ser en kreditadvarsel.

På den måde sikrer långiveren både dig og sig selv mod at der lånes penge til de forkerte – penge som långiveren sandsynligvis aldrig får tilbage.

Derfor kan du i praksis opleve, at nogle långivere vil bede dig om at fjerne kreditadvarslen, hvis du ønsker at optage et lån. Dette sker nemt på borger.dk.

Hvem får besked om en kreditadvarsel?

De fleste virksomheder med en berettiget interesse i at yde dig lån bør abonnere på kreditadvarsler – og det er vores opfattelse, at alle danske banker og realkreditinstitutter får besked om kreditadvarsler.

Der kan dog fortsat være flere mindre eller udenlandske långivere, der ikke modtager kreditadvarsler.

I Danmark er det således frivilligt, om långiveren / virksomheder ønsker at abonnere på kreditadvarsler – om end der ingen logisk god forklaring er på ikke at gøre det, da långiveren minimerer risikoen for dem selv – og dig som debitor.

Hvordan indsætter jeg en kreditadvarsel på mig selv?

Du kan selv indsætte eller fjerne en kreditadvarsel i CPR-registret, hvilket sker på Borger.dk.

Bemærk, at du skal være fyldt 15 år for at indsætte eller fjerne disse.

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.