5 tips mod dårlige betalere


Alle erhvervsdrivende har oplevet dårlige betalere – nogle betaler for sent, andre betaler aldrig. Uanset omfanget af dine dårlige betalere – og uanset antallet af dem; så giver de altid unødvendig hovedpine for dig som erhvervsdrivende.

For ikke nok med at dårlige betalere koster tid og ressourcer i bogholderiet – så betaler du også moms af det beløb, du ikke har fået ind. Samtidig har du brugt tid og materialer på kunden.

Vi har samlet vores 5 bedste tips til at sikre dig mod dårlige betalere – tips du med fordel kan gøre brug af.

Scroll ned og læs mere

Vores 5 tips til at sikre sig mod dårlige betalere

1: Få alle relevante oplysninger om kunden og opgavens omfang på skrift

En stor del af en succesfuld kreditvurdering – og eventuel senere inkasso er, at du har alle relevante oplysninger på din kunde; fulde navn, adresse, tlf. og ikke mindst opgavens omfang og aftalte pris.

Det kan lyde basalt for mange, men ikke desto mindre har rigtig mange, især mindre virksomheder ofte svært ved at få noteret og dokumenteret de relevante oplysninger på kunden – og opgavens omfang. Kort sagt; man har simpelthen for travlt med at få kunden ind og komme i gang. Men at være omhyggelig og sætte tilstrækkelig tid af til onboarding af kunden, kan betale sig i sidste ende. For en kreditvurdering er ofte ikke bedre end de oplysninger, du har på kunden. Jo flere oplysninger du har – jo bedre kreditvurdering kan du foretage dig. Skulle du herefter stå i en situation, hvor du har behov for inkasso hos et inkassofirma eller inkassoadvokat, ja så er “Jens Jensen, Aalborg” ofte intet værd – og dine penge er desværre tabt.

2: Kreditvurdering bør foretages løbende: Manuelt eller automatisk

Mange tror fejlagtigt at kreditvurdering kun er noget, der bør foretages ved nye kunder. Hvis du modtager store men få ordre fra visse kunder, eller kunder der handler meget sporadisk hos dig – fx med flere mdrs. mellemrum – ja så kan det være en god ide at foretage løbende kredittjek af dine kunder.

Vi anbefaler at dit bogholderi opsætter faste procedure for jeres vurdering af jeres kunder; både ved opstart af kundeforholdet – og de løbende processer.

Med Qatchr kan du eksempelvis sætte dine kunder til “monitorering” så du løbende får besked hvis en B2B-kunde eksempelvis skifter status fra “Normal” til “Under tvangsopløsning” eller “Konkurs”. Det er en værdifuld funktion i Qatchr, som gør det muligt at etablere en dynamisk kreditpolitik, som tager udgangspunkt i live data.

Skifter en B2B-kunde lige pludselig status eller hvis deres kreditscore forringes, kan du hurtigt tage stilling til, om kreditforholdet skal ændres, eller om samarbejdet ophøres.

3: Gør brug af kreditvurdering

Det har aldrig været nemmere at købe sig til kreditvurderinger online – og eksempelvis vores egen tjeneste tilbyder kredittjek af privatpersoner og virksomheder for et lavt fast beløb, uden binding eller et dyrt abonnement.

Du behøves måske ikke kredittjekke alle dine kunder; men få en proces for det. Skal alle nye kunder kreditvurderes? Eller skal alle kunder over et vist beløb kreditvurderes?

Det er op til jer – og jeres risiko. Med Qatchr er det i hvert fald ikke prisen der er afgørende for om du bør tjekke dine kunder eller ej.

4: Offentlige regnskabsoplysninger er en kilde til gode oplysninger

Der findes i dag et hav at gode offentlige regnskabsdata til at kreditvurdere sine B2B kunder – og regnskabstal, virksomhedens status, virksomhedens ejere og ledelse har aldrig før været så nemt at finde online.

Husk at gøre brug af disse tjenester. De kan indeholde værdifuld information – som kan danne rigtigt fint grundlag for kreditvurdering af dine virksomheds kunder.

Med Qatchr har du nem og hurtig adgang til disse offentlige data – og du kan endda sætte overvågning/monitorering på dine kunder. Således får du besked inden for 2 minutter via vores real-time-data-løsning, når vi observerer, at virksomhedens status skifter fra “aktiv” til “konkurs”.

5: Få et depositum / up-front-betaling, hvis du er i tvivl

Uanset om din virksomhed gør brug af kreditvurdering eller ej – og uanset om I bruger vores tjeneste, en konkurrent – eller blot løbende holder øje med jeres kunders regnskaber, så er vores klare anbefaling at gøre brug af depositum eller up-front-betaling hvis du er i tvivl.

For uanset hvordan din virksomhed håndterer kreditvurderinger – og uanset omfanget af dem, så er depositum eller up-front-betaling en rigtig god ide hvis:

✅   Ordren er af et vist omfang
✅   Der ligger mange timer bag ordren
✅   Du ikke i forvejen kender kunder – og nu bestiller en stor ordre

Et depositum er langt fra en sikkerhed for at kunden ikke efterfølgende bliver dårlig betaler, men kan være med til at sikre at en del af dit krav bliver hentet hjem – og er med til at give en indikation af kundens villighed til at betale.

Prøv gratis kreditvurdering allerede i dag

Vi kunne rigtig godt tænke os at vise dig hvordan vores tjeneste fungerer!

Vi mener vi har en af Danmarks bedste kreditvurderinger af både privatpersoner og virksomheder – så derfor vil vi gerne give dig og din virksomhed 5 gratis kredittjek – helt uden binding og uden abonnement.

 



Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.