Kreditvurderinger af virksomheder sker ofte, når en virksomhed handler med en anden virksomhed, ofte benævnt som B2B.
Kreditvurderingen foretages for at sikre sig mod dårlige betalere, men også i lige så høj grad for at danne sig et økonomisk indtryk af kunden og ud fra dette kunne fastsætte en passende kreditlængde og kreditstørrelse.
Hver eneste dag foretages der tusindvis af kreditvurderinger af virksomheder, enkelte gange manuelt – men ofte fuldstændig automatisk; enten når kunden handler med en anden virksomhed eller løbende i et fast interval for at indhente kreditvurderinger.
Alle virksomheder, der ønsker at undgå eller i hvert fald minimere tab på debitorer, bør overveje, om kreditvurdering af deres erhvervskunder kunne være en løsning for dem.
Kreditvurdering af kunder er med til at nedbringe tab – og endda ligefrem helt at undgå dem.
Men du bør som virksomhed især overveje kreditvurdering af dine kunder, hvis du yder kredit – eksempelvis i form af kreditsalg.
For yder du kredit til dine kunder, har du en langt større risiko for at tabe på debitorer end hvis du eksempelvis kun yder kontantsalg. Visse virksomheder og brancher har som konkurrenceparameter at yde kredit til deres kunder – og jo længere kredit og jo større, jo mere attraktiv kan man virke. Det kan eksempelvis være i byggebranchen eller i fødevarebranchen.
Vi får ofte spørgsmålet “Hvad ser man efter, når man kreditvurderer en virksomhed?” Heldigvis findes der en række gode offentlige kilder som CVR-registret og tjenester som Proff.dk, der kan give et indblik i en virksomhed.
Med disse tjenester er man ofte et godt stykke hen ad vejen – men vi mener alligevel, at der mangler en hel del for at være i mål.
Derfor mener vi, at et godt kreditvurderingsværktøj til kreditvurdering af virksomheder bør indeholde et komplet overblik over virksomhedens økonomi, regnskab, nøgletal, virksomhedens ledelse og direktion – samt ikke mindst en kreditanbefaling og en kreditvurdering af virksomheden.
De to sidste er ikke offentligt tilgængelige, men har ofte afgørende betydning for det komplette billede af virksomhedens økonomiske situation.
Kreditvurderinger af virksomheder kan foregå på mange måder – enten manuelt eller automatisk.
Nogle virksomheder vælger at foretage en kreditvurdering, når kunden oprettes i systemet – mens andre løbende og automatisk foretager en kreditvurdering.
Med automatisk kreditvurdering af dine kunder får du løbende et billede af dine kunder og kan dermed være på forkant til næste gang din kunde henvender sig.
Er du virksomhed og har behov for at kredittjekke dine kunder, så har vi her hos Qatchr udviklet en brugervenlig online platform, hvor du både kan slå privatpersoner og virksomheder op.
Platformen giver dig et væld af funktioner til at få et indblik i dine kunders økonomiske situation, enten manuelt eller fuldt automatisk.
Få allerede i dag en gratis og uforpligtende demo af Qatchr og se, hvad Qatchr kan gøre for dig.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk