Arbejder du med kreditter til dine kunder, er der to essentielle begreber, du skal kende til: kredittider og kreditstørrelser.
I dette afsnit sætter vi fokus på kreditstørrelser – og hvordan du som virksomhed og kreditor aktivt arbejder med dette.
Når man taler om kreditstørrelse, taler man ofte også om kreditmax eller kreditramme – det dækker grundlæggende over det samme: den beløbsmæssige ramme en debitor kan handle på kredit for.
Mange virksomheder yder kredit, men ikke alle arbejder aktivt med kreditstørrelser – og det er en skam.
For al kredit, uanset om det er gæld eller en faktura med forfaldsdato ude i fremtiden, er altid forbundet med en vis risiko. En risiko, der omfatter muligheden for, at en debitor eller låntager ikke betaler sine afdrag til tiden – eller slet ikke betaler dem, hvis eksempelvis en debitor går konkurs, dør eller lignende.
Derfor er det vigtigt aktivt at arbejde med kreditstørrelser for at minimere sin risiko for tab.
Grundlæggende er det virksomheden (kreditor) selv, der bestemmer kreditstørrelsen – og dermed hvor meget kredit virksomheden ønsker at give.
Kreditstørrelsen kan med andre ord være lige fra kontant betaling (0 kroner i kreditstørrelse) til uanede summer.
Mange virksomheder er tilbageholdende med at give for store kreditter – og med god grund.
For kredit har en iboende risiko for, at debitor ikke betaler sit mellemværende til kreditor – og kreditor dermed oplever tab.
Men mange brancher gør brug af kreditstørrelser som et salgs- og konkurrenceparameter. Det gør sig eksempelvis gældende i fødevarebranchen, hvor mange restauranter og caféer kan købe på kredit i eksempelvis 30 dage – og dermed have mulighed for at sælge de indkøbte råvarer og modtage betaling herfor, inden de skal afregnes til leverandøren.
I disse brancher er kredit og kredittens størrelse med andre ord et væsentligt parameter for kunden – og dermed et salgs- og konkurrenceparameter for virksomheden.
Fastsættelse af, hvor stor en kreditstørrelse en kunde skal have, kan være en svær disciplin – men er ikke desto mindre en essentiel del af en aktiv kreditstyring.
For ingen kunder er ens, og det er deres behov for kredit heller ikke.
Kreditten bør fastsættes ud fra forhold som eksempelvis eksterne regnskaber, eventuelt tidligere kendt betalingshistorik og om kunden er registreret som dårlig betaler i et gældsregister.
Det kan eksempelvis også være, at nye kunder har en mindre kreditstørrelse, mens gamle kunder med en kendt god betalingshistorik kan oparbejde en større kreditstørrelse.
Mulighederne er mange – det vigtigste er blot, at du aktivt forholder dig til dine kunders kreditstørrelse – og om nødvendigt ændrer den, hvis kundens forhold ændrer sig.
Hos Qatchr har vi specialiseret os i at udvikle en online platform til kreditvurdering af virksomheder og privatpersoner.
Vores online platform gør det muligt at kreditvurdere kunder, både enkeltvis og løbende, og dermed have et aktivt værktøj i din kreditpolitik.
Vores værktøj giver anbefalinger til kreditstørrelser og kredittid, så beslutningen ikke udelukkende skal være din.
Vores værktøj kan ikke undgå dårlige betalere for dig – men vi kan hjælpe dig med at minimere dem.
Kontakt os allerede i dag, hvis du ønsker at høre mere om Qatchr.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk