Virksomheder og organisationer kreditvurderer private og virksomhedskunder som aldrig før – men hvad er fordelen? Hvad betyder kreditvurdering? Hvordan beregnes en kreditvurdering? Og hvordan foregår en kreditvurdering?
Få svarene her i artiklen, og læs alt du bør vide om emnet.
En kreditvurdering er en vurdering af en privatpersons eller virksomheds kreditværdighed. Vurderingen kan foretages på mange måder og ud fra en lang række parametre.
Grundlæggende er det op til virksomheden (kreditor) at sætte rammerne for vurderingen – og dermed hvad man ønsker at vide om kunden (debitor).
En kreditvurdering er med andre ord ikke én overordnet ting, hvor der måles på det samme. Nogle virksomheder er grundige i deres vurderinger, mens andre virksomheder måske ikke tjekker op på så mange områder.
Læs mere: Kreditvurdering at privatpersoner
Læs mere: Kreditvurdering af virksomheder
En kreditvurdering kan foregå på mange måder, men den typiske fremgangsmåde er, at virksomheder køber sig adgang til et system, der foretager vurderingen for dem. Vurderingen kan enten ske automatisk, løbende eller manuelt. Mange større virksomheder har i dag automatisk og løbende kreditvurdering af deres kunder, hvor man løbende overvåger og opdaterer deres kundeinformationer og kreditscore.
Mange mindre virksomheder foretager ofte blot manuelt et kredittjek af nye kunder.
Der er ofte mange forskellige måder at foretage kreditvurderinger på, og det afhænger grundlæggende af virksomhedens kreditvillighed.
Læs også: 5 grunde til du bør datavaske din kundedatabase
En kreditvurdering kan indeholde mange elementer og afhænger typisk af, hvad virksomheden (kreditor) ønsker af data på sine kunder (debitor).
En typisk vurdering af kundens betalingsvillighed/betalingsevne indeholder:
Mange private virksomheder vælger dog udelukkende at slå en kunde op i et gældsregister som eksempelvis RKI, der herefter vil melde om der er kendte ubetalte forhold. Dette er ofte den mindst omfangsrige og mindst detaljerede kreditvurdering.
Banker og kreditinstitutter er blandt dem, hvis kreditvurderinger er mest detaljerede. Her inddrages eksempelvis ofte data fra SKAT og lønforhold.
Jo flere oplysninger der behandles i en kreditvurdering, jo mere detaljeret kan vurderingen også blive. Dog er flere oplysninger ofte også forbundet med flere omkostninger – og dermed er det i praksis en afvejning af, om kreditvurderingens pris står mål med den egentlige kreditrisiko, virksomheden står overfor.
Du bruger en kreditvurdering til at vurdere om, og hvilken kredit, dine kunder skal have.
Har kunden en dårlig kreditværdighed, også kaldet kreditscore, så vil det være en fordel at begrænse kreditten til kunden.
At begrænse kreditten kan være alt fra at begrænse beløbet kunden må handle på kredit, nedkorte kredittiden (betalingsfristen) – til at forlange, at kunden handler kontant ved varens udlevering og dermed ikke får kredit.
At give kredit betyder, at kunden får leveret en vare eller tjenesteydelse før betalingen for varen eller tjenesteydelsen er faldet.
Kredit sker ofte i B2B-handler, altså hvor to virksomheder handler med hinanden. Her leveres ofte en vare medfølgende en faktura. Fakturaen har så en betalingsfrist på typisk 7-14 dage.
Det er de 7-14 dage, der benævnes som kredittiden.
Jo bedre vurderingen af kreditforholdet – jo længere kredittid kan du teoretisk give dine kunder.
Ja, du kan sagtens lave din egen vurdering af dine kunders økonomiske situation. I Danmark er eksempelvis regnskabsdata for virksomheder offentligt tilgængelige, og du kan dermed ud fra historiske økonomiske oplysninger danne dig et indtryk af kunden.
Derudover kan du bede kunden om at verificere sig, få fulde navn, adresse og lignende – og ud fra disse oplysninger danne dig dit eget billede.
Vi er en digital tjeneste, der gør det nemt at kreditvurdere kunder – både private og virksomheder.
Qatchr inddrager en lang række relevante oplysninger og giver dig en status og kreditscore på dine kunder.
Vi kan hjælpe dig med at gøre nemt at vurdere dine kunders økonomi og betalingsvillighed – uanset om du ønsker at lave dem manuelt eller automatisk.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk