Kreditrating er en del af en kreditvurdering og er ofte det endelige resultat af en sådan.
En kreditrating kan udformes på mange måder: både som en nominel værdi (1-10), det kan være bogstaver (A, B, C) eller ligefrem farver (Grøn, Gul, Rød).
En kreditrating bruges med andre ord ofte som et summeret billede af en længere kreditvurdering, og der ligger med andre ord ofte en meget lang og udførlig kreditvurdering bag kreditratingen. Selvom en kreditrating kan se simpel ud, når den blot præsenteres som et tal, et bogstav eller en farve, er det et resultat af en omfattende vurdering.
Der kan både foretages kreditratings af virksomheder og privatpersoner.
Læs også: Kreditvurdering af privatkunder
Læs også: Kreditvurdering af erhvervskunder
For at der kan laves en kreditrating af dine kunder (private eller erhverv), skal der foreligge en kreditvurdering.
En kreditvurdering er en vurdering af en virksomhed eller privatpersons økonomiske forhold, ud fra nogle krav og forhold, som kreditor ofte selv har sat og dermed ønsker belyst. Det kunne eksempelvis være regnskabsoplysninger, ejerforhold, gældsforhold osv.
Kreditvurderingen er med andre ord ikke bundet til nogle offentlige faste krav og rammer, men udelukkende krav og rammer, som virksomheden selv stiller.
I daglig tale blandes kreditrating og kreditvurdering ofte sammen, og med god grund.
På mange måder er kreditrating og kreditvurdering også to sider af samme sag: en vurdering af en kunde. Men det er imidlertid ikke helt korrekt at blande de to sammen, da der er forskel på dem.
Kreditratingen er et resultat af kreditvurderingen og dermed et billede af den udførte kreditvurdering. Der kan ikke foretages en kreditrating af en privatperson eller en virksomhed uden en bagvedliggende kreditvurdering.
Der findes mange virksomheder, banker og långivere, der gør brug af kreditrating, især når der er et længerevarende kredit-/låneforhold mellem debitor og kreditor.
Ud fra kreditratingen agerer virksomheden. Er kreditratingen dårlig, kan det være, kunden afvises eller får præsenteret andre betingelser end kunder med en bedre kreditrating. Disse handlinger er op til virksomheden selv at agere på.
Der er i stigende grad flere og flere virksomheder, der gør brug af kreditratings af kunder, eksempelvis med hjælp fra Qatchr.
En kreditrating bruges til at minimere tabet på debitorer/låntagere. For en kreditratings formål er netop det: at undgå eller begrænse tab på debitorer.
Kreditratings er på ingen måde en garanti for, at virksomheden ikke vil opleve dårlige betalere, men kreditratings er absolut med til at minimere dem og dermed være et styringsværktøj i virksomhedens samlede kredit-/lånepolitik.
Uanset om du har private kunder eller virksomheder som kunder, kan du med hjælp fra Qatchr foretage kreditvurderinger og få en kreditrating på dine kunder.
Vores platform gør det nemt for dig som virksomhedsejer, bogholder eller økonomiansvarlig at få et økonomisk indblik i dine kunder og dermed kunne styre udenom dem, der måske har en dårlig kreditrating.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk