wp-content/uploads/Verifikation.jpg

Verifikation


Ordet verifikation betyder i sin grundstruktur, at man påviser rigtigheden eller sandheden af noget eller nogen.

Hver dag sker der verifikation af privatpersoner og virksomheder – og i denne artikel sætter vi fokus på det, som måske verificeres oftest, nemlig verifikation af kundedata – og de informationer, som kunder ofte giver virksomheder; stamdata, navne, adresser og måske CPR / CVR-numre.

Hvorfor verifikation af virksomheder og privatpersoner?

Det har aldrig været vigtigere og mere interessant at interessere sig for verifikation – og det gør sig især gældende for kundedata.

For har du ikke verificeret dem, du handler med, ved du ikke, hvem du handler med, og det kan have store konsekvenser for dig som virksomhed – både i B2B- og B2C-forretninger.

For verifikation er med til at sikre, at du som virksomhed ved, hvem du handler med; hvem de er, om deres generalia er korrekte, hvad deres kreditværdighed er osv.

Med en grundig verifikation af dine kunder, private såvel som virksomheder, har du grundlæggende det bedste udgangspunkt – både i forhold til at have korrekte informationer i dit ERP / CRM-system, men også juridisk, hvis der opstår juridiske problemer i forbindelse med kundens handel – eller efterfølgende. Det gør sig især gældende inden for inkasso eller lignende.

Med verifikation af en kunde sikrer du dig ligeledes, at kunden ikke udgiver sig for at være en anden – og på den måde evt. får udleveret varer, som efterfølgende ikke bliver betalt for.

Hvilke konsekvenser har det ikke at verificere sine kunder?

Vælger du som virksomhed at verificere dine kunder, når de oprettes og evt. løbende, sikrer du dig, at de oplysninger, du har i dit kundesystem, dit CRM eller dit ERP-system, er korrekte – og at de efterfølgende kan opdateres.

Har du valgt ikke at verificere dine kunders informationer, risikerer du, at kundedata er forkerte – hvilket har den konsekvens, at du måske sender varer, fakturaer og lignende til en forkert virksomhed eller person. Har du i første omgang ikke indhentet korrekte oplysninger på en kunde, kan det som oftest være besværligt at opdatere eller ajourføre eksempelvis informationerne op mod CPR- eller CVR-registret.

Dernæst kan det være uhyre vanskeligt, hvis der efterfølgende opstår problemer – eksempelvis inkasso ved manglende betaling – at forfølge debitor, hvis debitors informationer er mangelfulde eller decideret forkerte.

Hvilke virksomheder og brancher bør verificere sine kunders informationer?

Grundlæggende bør alle virksomheder, der yder kredit, lån og lignende, verificere deres kunder – både ved oprettelse af kundeforholdet og løbende.

For yder du kredit til dine kunder, er det vigtigt, at du verificerer dine kunders oplysninger – så du sikrer dig, at det rent faktisk er den kunde, du handler med – du vil vel nødig yde kredit til en kunde, hvis oplysninger ikke er korrekte?

Derudover er der visse brancher, der er omfattet af hvidvaskloven, såsom revisorer, ejendomsmæglere, banker og lignende – der skal verificere deres kunder for at sikre, at dem de handler med – rent faktisk er dem, de giver sig ud for at være.

Få hjælp til verifikation af kunder med Qatchr

Qatchr er en online platform, der gør kreditvurdering, KYC og verifikation af virksomheder og privatpersoner nemt.

Qatchr indhenter løbende opdateringer fra bl.a. CVR- og CPR-registret, hvilket gør det muligt altid at have de seneste oplysninger og generalia, når du som virksomhed ønsker at verificere dine kunders oplysninger.

Få en gratis og uforpligtende gennemgang af Qatchr allerede i dag – og se, hvad vi kan gøre for dig.

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.