I årtier har mange udenlandske virksomheder arbejdet systematisk og struktureret med blacklisting af kunder – og med rigtig god grund.
For blacklisting af en kunde kan have store økonomiske fordele og besparelser for den enkelte virksomhed – og potentielt sikre bedre cashflow og en stærkere bundlinje.
Blacklisting handler i sin enkelthed om at systematisere, hvilke kunder din virksomhed ikke ønsker at handle med.
En blacklisting kan foregå fra dit ERP-system, dit CRM-system eller fra et eksternt system – eksempelvis dit kreditvurderingssystem eller med Qatchr.
Årsagerne til en blacklisting kan være mange, men skyldes for langt de fleste virksomheder tidligere økonomiske udfordringer – typisk i form af manglende betaling af en eller flere fakturaer.
I Danmark har vi historisk set ikke haft en stor tradition for at benytte en systematiseret tilgang til blacklisting. Årsagen skyldes sandsynligvis manglende opmærksomhed på værdien af blacklisting – og manglende værktøjer, der på en let og overskuelig måde har kunnet hjælpe med opgaven.
I dag findes der mange måder at blackliste en kunde på – læs herunder vores gode råd til blacklisting.
Der findes mange måder at blackliste kunder på.
Vores anbefaling er, at du foretager dine blacklistinger på en systematisk måde – i et program eller system, der er udviklet til formålet. Med andre ord: Du bør ikke foretage din blacklisting i hverken Excel, Word eller lignende – men i et program, der er overskueligt, nemt at søge i og let at arbejde med for dem, der skal bruge informationen.
Udover at blacklisting bør være systematisk, anbefaler vi ligeledes, at du gør dig overvejelser omkring, hvem der bør have adgang til din blacklisting. Vores anbefaling er, at både bogholderiet og salgsafdelingen har adgang til denne blacklisting.
Dermed sikrer du, at virksomhedens salgsafdeling ikke sælger varer eller tjenesteydelser til kunder, hvor der tidligere har været økonomiske udfordringer.
Vi anbefaler ligeledes, at du altid har klare regler for, hvornår en blacklisting foretages. Det kunne eksempelvis være alle kunder, hvor der er opstartet et inkassoforløb – eller alle kunder, der gentagne gange har haft langvarige rykkerforløb.
Mange virksomheder foretager deres kreditvurderinger af kunder – enten ud fra offentlige data eller med hjælp fra et værktøj til kreditvurdering.
Uanset om du selv foretager dine kreditvurderinger – eller har et system til at foretage dem for dig – vil disse ofte være baseret på eksterne historiske informationer fra tredjepart.
Ved at inddrage din egen blackliste over tidligere kunder, er du med til at styrke din egen kreditvurdering – især hvis årsagen til blacklisting eksempelvis skyldes tidligere manglende betaling.
Dermed er blacklisting en stærk og effektiv tilføjelse til din kreditvurdering.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk