5 gode råd til en bedre oprettelses- proces af nye kunder


De færreste gør sig tanker om vigtigheden af at have gode oprettelsesprocesser, når nye kunder skal oprettes. Med gode oprettelsesprocesser hører i høj grad også gode og valide data med.

Korrekte data på en kunde har aldrig været vigtigere end nu, for hvem er dine kunder egentlig? Bør du overhovedet handle med dem? Og hvordan kommer du i kontakt med dem, hvis der skulle opstå problemer eller tvivlsspørgsmål? 

Mange virksomheder er gode til det, men der er lige så mange, som halter med det, nemlig at få nok oplysninger på sine kunder og endda at få de rigtige oplysninger.

Vi har her samlet 5 råd til, hvordan du skaber de bedste betingelser for en effektiv proces for kontooprettelse og onboarding af jeres kunder.

Scroll ned og læs mere

1. Fastlæg hvilke informationer, der er vigtige for jer

Det er vidt forskelligt hvilke informationer, der er vigtige for de enkelte virksomheder. Ofte kan de også være forskellige, alt efter om der er tale om B2B- eller B2C-forhold.

Du bør som minimum altid indsamle følgende for en virksomhedskunde:

  • Virksomhedens CVR-nr.
  • Virksomhedens navn
  • Virksomhedens adresse
  • Kontaktpersons fulde navn
  • Kontaktpersons telefonnummer

Det er essentielt, at du får en kontaktperson for virksomheden noteret med det samme. Sender du en faktura til en større virksomhed, kan det ofte være svært for virksomheden at identificere, hvad opgaven går ud på, og hvem der skal godkende den.

Når der er tale om privatpersoner bør du som minimum indsamle:

  • Personens fulde navn
  • Personens fulde adresse
  • Personens telefonnummer

Har du ikke ovenstående oplysninger, kan det være svært at opretholde et krav, hvis sagen eksempelvis skal videre til inkasso. Informationerne er ofte også nok, når du skal kreditvurdere en kunde.

2. Få altid de ønskede oplysninger om kunden

Når I i virksomheden har fået identificeret hvilke oplysninger, der er vigtige for jer, er det vigtigt at I altid får disse oplysninger. Det er vigtigt at i aldrig sender en vare, eller udfører et stykke arbejde før disse oplysninger er indhentet.

Har I kun et minimum af oplysninger omkring kunden, kan I risikere, at såfremt kunden ikke betaler, kan der ikke føres efterfølgende inkasso mod kunden.

Sørg eventuelt for at jeres faktureringsprogram eller ERP-system er indrettet således, at systemet vil have alle generalia om en kunde.

3. Tjek om oplysningerne er rigtige med Qatchr

Hvor godt kender du egentlig dine kunder, og ved du om de oplysninger, som de giver dig, er korrekte?

Handler du udelukkende med virksomheder, vil det ofte være nemmere at verificere om kundens informationer er rigtige, samt rig mulighed for at baggrundstjekke kunden, blandt andet via offentlige regnskaber og lignende.

Men hvad med privatkunder? Her er oplysningerne ofte ikke lige så nemt tilgængelige, og de fleste kunder er hverken at finde på KRAK eller andre søgemaskiner.

Med en adressevalideringsløsning fra f.eks Qatchr har du mulighed for verificere og kreditvurdere kunden.

4. Indfør kreditvurderinger under oprettelsen af nye kunder

Mange virksomheder – store som små – har efterhånden taget kreditvurderinger til sig, og kreditvurderer dermed i langt højere grad både deres privatkunder og erhvervskunder, end man gjorde for blot få år siden.

Vi har dog en opfattelse af, at det er de færreste, der har indført faste rutiner omkring kreditvurdering af deres nyoprettelser.

Gør du brug af et værktøj til kreditvurderinger eller overvejer du at anskaffe et, så gør det til fast rutine at kreditvurdere dine kunder, når de bliver oprettet. På den måde har du et mere komplet billede af dine kunder, og hvilke betalingskrav du bør have overfor kunden.

5. Uddanne personale til kundeoprettelse

I det fleste virksomheder er rejsen fra det første telefonopkald, til at ordren er leveret eller arbejdet udført ofte ikke særlig lang. Det samme gør sig gældende for kundeoprettelsen.


Flere og flere virksomheder gør i dag brug af alt fra CRM-systemer, faktureringssystemer, field-service-løsninger og meget andet, hvor kompleksiteten i kundeoprettelse ofte ikke blot er kogt ned til generalia.

Uanset hvor kompleks jeres kundeoprettelse er, så sørg for at uddanne jeres personale i at oprette jeres kunder, så manglende oplysninger eller manglende kreditvurderinger ikke ødelægger jeres datasæt om jeres kunder.

Har du brug for et kreditvurderingsværktøj eller en adressevalideringsløsning?

Har du brug for at kunne verificere og kreditvurdere dine kunder, så kan Qatchr hjælpe dig! 

Qatchr er ejet at Collectia A/S, og er blandt Danmarks billigste online kreditvurderingssystemer.

Hos Qatchr kan du kredittjekke privat- og erhvervskunder baseret på forskellige paramtre, såsom navn, adresse, nøgletal, ejerskabsændringer, kreditscore og meget mere.

Prøv en gratis og uforpligtende demo af Qatchr allerede nu.

 



Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.