wp-content/uploads/Kreditstyring.jpg

Kreditstyring


Kreditstyring er et bredt emne og kan endda være så stort og omfangsrigt, at visse virksomheder vælger at dedikere personale til udelukkende at håndtere virksomhedens kreditstyring.

Kreditstyring kaldes ofte også for debitorstyring og er den proces, der omhandler styring af kreditter til kunder.

Kreditstyringen sker på baggrund af virksomhedens kreditpolitikker – og jo mere detaljerede kreditpolitikker virksomheden har, desto bedre kan kreditten styres.

Langt de fleste virksomheder har ringe, måske ligefrem ingen kreditstyring – og har måske blot en kortfattet kreditpolitik.

Sådan fungerer kreditstyring

Kreditstyring kan foregå på mange måder og varierer fra branche til branche og fra virksomhed til virksomhed. Eksempelvis har banker og långivere ansatte til at håndtere virksomhedens kreditstyring, mens de færreste mindre virksomheder overhovedet har en kreditpolitik.

Kreditstyring fungerer i udgangspunktet på baggrund af virksomhedens kreditpolitik og er med til at styre og opretholde denne.

En simpel kreditstyring i en virksomhed kunne eksempelvis være at styre og overvåge sine kreditter; kredittider, kreditstørrelser – men især at sørge for, at de rette kunder har de rette kreditstørrelser og kredittider.

Har virksomheden udfordringer med likviditeten, er det vigtigt med en strammere kreditstyring end hvis virksomheden har stor likviditet.

En stor del af kreditstyring bygger på at forstå den enkelte kunde; kende deres eventuelle betalingshistorik, kende deres offentlige regnskaber – og eventuelt foretage kreditvurdering af kunden. Alt sammen for at sikre, at kunden hverken får en for høj kredit eller en for lang kredittid.

Der kan ligeledes bygges monitorering ind i kreditstyring, så kunden løbende overvåges – og interessante forhold omkring virksomhedens status, økonomiske situation, ejere og lignende kan følges. Disse monitorerede oplysninger kan dermed opdateres på kunden – og dermed ændre eller opdatere hvilke kreditter, virksomheden ønsker at yde kunden.

Formålet med kreditstyring

Formålet med kreditstyring er at minimere tab på debitorer og kunder.

Al kredit kommer med en risiko – en risiko for at debitor dør, går konkurs eller slet ikke betaler dine fakturaer.

Med en effektiv kreditstyring kan du mindske eller ligefrem undgå dårlige betalere.

I praksis er det svært, måske ligefrem umuligt at undgå dårlige betalere, da mange forhold kan ændre debitors økonomiske situation. Men al praksis og teori viser, at en effektiv kreditstyring vil minimere dine tab markant.

Få hjælp til kreditstyring med Qatchr

Qatchr er et online værktøj til kreditvurdering af privatpersoner og kreditvurdering af virksomheder. Qatchr giver dig et indblik i dine kunders økonomiske situation og kan eksempelvis oplyse dig, om din kunde står opført i et gældsregister.

Såfremt det er tilfældet, har du mulighed for at benytte denne viden aktivt i din kreditstyring.

Kontakt os allerede i dag, hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan Qatchr kan hjælpe dig med din kreditstyring.

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.