KYC står for “Know Your Customer”, eller på dansk “Kend Din Kunde.”
KYC handler om at vide, hvem ens kunder er, og dermed sikre sig, at kunden rent faktisk er den person, vedkommende udgiver sig for at være. Udover at fastslå kundens sande identitet fokuserer KYC i lige så høj grad på at undersøge kundens økonomiske forhold, kilden til deres likvide midler osv.
Formålet med KYC er at beskytte finansielle virksomheder mod hvidvaskning af penge, korruption, terrorfinansiering og andre former for svig.
I Danmark er KYC et krav ved eksempelvis bolighandel, lånoptagelse, pengeoverførsel og lignende. Dermed er bl.a. ejendomsmæglere, banker, realkreditinstitutter, pensionskasser og andre långivere omfattet af hvidvaskloven – og dermed også KYC.
Når man taler om klassisk KYC, refereres der ofte til tre grundlæggende principper: kundeidentifikation, kundedue diligence og løbende monitorering.
For at forstå kunden er det nødvendigt at vurdere kundens aktiviteter og kilder til finansielle midler samt træffe beslutninger på baggrund af disse oplysninger. Hvilke aktiviteter udfører kunden? Hvor stammer kundens midler fra? Hvem modtager kunden penge fra, og hvilke typer af transaktioner udføres? Dette er blot nogle af de områder, der skal undersøges.
Baseret på disse oplysninger kan banker, långivere og andre parter vurdere risiciene for terrorismefinansiering, hvidvaskning og lignende aktiviteter, der muligvis er forbundet med kunden.
Når du i banken, hos ejendomsmægleren, revisoren og lignende ofte skal vise pas eller kørekort, så er det for at sikre, at du er den person, du giver dig ud for at være. Dette er altså et lovkrav. Men selvom mange andre virksomheder ikke er omfattet af de skærpede KYC-regler, kunne mange private virksomheder stadig lære noget af grundprincipperne.
Mange virksomheder ved ofte meget sjældent, hvem de rent faktisk handler med: hvad er kundens fulde navn, hvor bor kunden, og hvad er kundens økonomiske forhold.
For de fleste virksomheder, der eksempelvis har meget kontantsalg, er disse oplysninger sjældent særligt interessante. Men for virksomheder, der fra tid til anden har kredit-salg, er det relevant at kende alle oplysninger om kunden – især hvis kunden på et tidspunkt vælger ikke at betale din faktura. For hvis du ikke har kundens fulde navn, adresse osv., kan det være meget svært at opkræve dine penge – og dermed eksempelvis få et inkassofirma til at inddrive dem.
For eksempel kan et inkassofirma ikke finde en “Anders Andersen” i Brøndby.
Derimod kan de fleste inkassofirmaer finde en person, hvis man har en tidligere kendt adresse eller den fulde nuværende adresse. Med Qatchr kan du slå en kunde op via CPR-nummer og validere, om kunden rent faktisk bor på den oplyste adresse, samt abonnere på kunden, hvis kunden vælger at flytte.
Mens de færreste virksomheder måske ikke umiddelbart ser behovet for at kende til kundens økonomiske forhold, så er det faktisk en god idé. Hvis du yder kredit til dine kunder, er det relevant at vide, om kunden har kendte misligholdte økonomiske forhold, stor gæld, ejendomme osv.
Med Qatchr får du mulighed for at kreditvurdere, dvs. få indsigt i både private og virksomheders økonomiske forhold, herunder kreditanmærkninger, regnskaber, ejendomme og lignende.
Har du et løbende økonomisk forhold med din kunde, såsom løbende salg eller kredit, så er det også en fordel at kunne abonnere på dine kunder.
Ved at abonnere på og overvåge dine kunder modtager du løbende besked, når der er vigtige opdateringer vedrørende en kunde, såsom betalingsanmærkninger, ny gæld, ændret adresse, offentliggjorte regnskaber mv.
Selvom din virksomhed i øjeblikket ikke er underlagt KYC-kravene, kan du allerede nu begynde at anvende en række af principperne bag KYC ved hjælp af Qatchr. Dette er der flere gode grunde til:
Samlet set kan vedtagelsen af KYC-principper bidrage til at styrke din virksomheds position på markedet, sikre dens langsigtede bæredygtighed og minimere risikoen for uønskede konsekvenser.
Beskyt din virksomhed mod hvidvaskning og terrorfinansiering i dag. Alt du skal gøre er at udfylde kontaktformularen nederst på siden eller ringe til os, så hjælper vi dig godt i gang.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk