KYC – det handler om at kende sine kunder


KYC står for “Know Your Customer”, eller på dansk “Kend Din Kunde.”

KYC handler om at vide, hvem ens kunder er, og dermed sikre sig, at kunden rent faktisk er den person, vedkommende udgiver sig for at være. Udover at fastslå kundens sande identitet fokuserer KYC i lige så høj grad på at undersøge kundens økonomiske forhold, kilden til deres likvide midler osv.

Formålet med KYC er at beskytte finansielle virksomheder mod hvidvaskning af penge, korruption, terrorfinansiering og andre former for svig.

I Danmark er KYC et krav ved eksempelvis bolighandel, lånoptagelse, pengeoverførsel og lignende. Dermed er bl.a. ejendomsmæglere, banker, realkreditinstitutter, pensionskasser og andre långivere omfattet af hvidvaskloven – og dermed også KYC.

Scroll ned og læs mere

De 3 grundprincipper for KYC

Når man taler om klassisk KYC, refereres der ofte til tre grundlæggende principper: kundeidentifikation, kundedue diligence og løbende monitorering.

For at forstå kunden er det nødvendigt at vurdere kundens aktiviteter og kilder til finansielle midler samt træffe beslutninger på baggrund af disse oplysninger. Hvilke aktiviteter udfører kunden? Hvor stammer kundens midler fra? Hvem modtager kunden penge fra, og hvilke typer af transaktioner udføres? Dette er blot nogle af de områder, der skal undersøges.

Baseret på disse oplysninger kan banker, långivere og andre parter vurdere risiciene for terrorismefinansiering, hvidvaskning og lignende aktiviteter, der muligvis er forbundet med kunden.

KYC hos private virksomheder

Når du i banken, hos ejendomsmægleren, revisoren og lignende ofte skal vise pas eller kørekort, så er det for at sikre, at du er den person, du giver dig ud for at være. Dette er altså et lovkrav. Men selvom mange andre virksomheder ikke er omfattet af de skærpede KYC-regler, kunne mange private virksomheder stadig lære noget af grundprincipperne.

Mange virksomheder ved ofte meget sjældent, hvem de rent faktisk handler med: hvad er kundens fulde navn, hvor bor kunden, og hvad er kundens økonomiske forhold.

For de fleste virksomheder, der eksempelvis har meget kontantsalg, er disse oplysninger sjældent særligt interessante. Men for virksomheder, der fra tid til anden har kredit-salg, er det relevant at kende alle oplysninger om kunden – især hvis kunden på et tidspunkt vælger ikke at betale din faktura. For hvis du ikke har kundens fulde navn, adresse osv., kan det være meget svært at opkræve dine penge – og dermed eksempelvis få et inkassofirma til at inddrive dem.

For eksempel kan et inkassofirma ikke finde en “Anders Andersen” i Brøndby.

Derimod kan de fleste inkassofirmaer finde en person, hvis man har en tidligere kendt adresse eller den fulde nuværende adresse. Med Qatchr kan du slå en kunde op via CPR-nummer og validere, om kunden rent faktisk bor på den oplyste adresse, samt abonnere på kunden, hvis kunden vælger at flytte.

Kreditvurdering og kreditopslag

Mens de færreste virksomheder måske ikke umiddelbart ser behovet for at kende til kundens økonomiske forhold, så er det faktisk en god idé. Hvis du yder kredit til dine kunder, er det relevant at vide, om kunden har kendte misligholdte økonomiske forhold, stor gæld, ejendomme osv.

Med Qatchr får du mulighed for at kreditvurdere, dvs. få indsigt i både private og virksomheders økonomiske forhold, herunder kreditanmærkninger, regnskaber, ejendomme og lignende.

Abonner på en kunde

Har du et løbende økonomisk forhold med din kunde, såsom løbende salg eller kredit, så er det også en fordel at kunne abonnere på dine kunder.

Ved at abonnere på og overvåge dine kunder modtager du løbende besked, når der er vigtige opdateringer vedrørende en kunde, såsom betalingsanmærkninger, ny gæld, ændret adresse, offentliggjorte regnskaber mv.

Kom i gang med KYC i din virksomhed i dag

Selvom din virksomhed i øjeblikket ikke er underlagt KYC-kravene, kan du allerede nu begynde at anvende en række af principperne bag KYC ved hjælp af Qatchr. Dette er der flere gode grunde til: 

  1. Risikostyring: Ved at kende ens kunder bedre kan virksomheden bedre vurdere risici, herunder risikoen for svig, tab og andre uønskede hændelser. Dette bidrager til en mere robust og sikker forretningspraksis.

  2. Forbedret kundeforhold: Ved at forstå kundernes behov, aktiviteter og økonomiske situation kan du skabe en mere personlig og målrettet kundeoplevelse. Dette kan øge kundetilfredsheden og styrke loyaliteten.

  3. Forebyggelse af svig: En proaktiv tilgang til at undersøge og validere kundernes identitet og økonomiske forhold kan bidrage til at reducere risikoen for svig og økonomisk kriminalitet. Dette kan beskytte din virksomhed mod tab og skade på dens omdømme.

  4. Effektivitetsforbedringer: Implementering af KYC-principper kan også bidrage til at optimere virksomhedens interne processer og arbejdsgange. Dette kan resultere i øget effektivitet og omkostningsbesparelser på lang sigt.

Samlet set kan vedtagelsen af KYC-principper bidrage til at styrke din virksomheds position på markedet, sikre dens langsigtede bæredygtighed og minimere risikoen for uønskede konsekvenser.

Beskyt din virksomhed mod hvidvaskning og terrorfinansiering i dag. Alt du skal gøre er at udfylde kontaktformularen nederst på siden eller ringe til os, så hjælper vi dig godt i gang.

 



Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.