Et kredittjek er et opslag på en nuværende eller kommende kunde/debitor, som en virksomhed kan foretage for at vurdere debitors kreditværdighed. Kredittjekket bruges til at give et billede af debitor og debitors økonomiske situation.
Et kredittjek består grundlæggende af en eller flere opslag i forskellige registre eller forskellige kilder – det kunne eksempelvis være regnskabsoplysninger, lønoplysninger eller lignende.
Dermed er et kredittjek ikke nødvendigvis én handling, men kan bestå af en lang række foruddefinerede tjek i forskellige registre. Det afhænger af virksomhedens ønsker.
De fleste foretager dog kredittjek i et gældsregister som eksempelvis RKI (tidligere Ribers) eller vores eget Qatchr.
Et kredittjek benævnes ofte også som en kreditvurdering, men er grundlæggende det samme.
Kredittjekket bruges til at få et overblik over kundens økonomiske situation, så virksomheden ved, hvor meget kredit man skal give en kunde.
Tjekket af den økonomiske situation bruges altså til at vurdere, om en kunde skal have lang kredit på sine betalinger, kort kredit – eller måske ligefrem ingen kredit.
Kredittjekket bruges ligeledes af banker til at vurdere, om man ønsker at udlåne penge til kunden. Er tjekket negativt, vil banken typisk afvise kunden eller stille særlige krav forbundet med stiftelse af lånet; højere stiftelsesomkostninger, højere renter eller lignende.
Et kredittjek kan have stor indflydelse på et kundeforhold mellem eksempelvis en virksomhed og en kunde – eller en bank og en kunde.
For kredittjekket danner ofte grundlag for kundeforholdet og de betingelser, kundeforholdet er på. Ønsker virksomheden overhovedet dig som kunde? Hvilke vilkår kan du få? Og hvilke betalingsbetingelser kan du få?
Det er alt sammen noget, der kan påvirke forholdet, både i en B2C og en B2B forretning.
Kredittjekket kan dermed også have store konsekvenser for den enkelte kunde – og om virksomheden overhovedet ønsker at handle med dem.
Der er grundlæggende ingen retningslinjer for, hvornår du som virksomhed foretager et kredittjek.
Mange virksomheder foretager udelukkende et tjek af kunden økonomi, når personen eller virksomheden bliver kunde for aller første gang. Det kan ofte være en god idé, da man på den måde kan skabe et billede af kundens forhold – og dermed udarbejde ens kreditpolitik og betalingsvilkår ud fra dette.
Ofte viser det sig, at kundens økonomiske forhold ændres over tid, og dermed er ét kredittjek ofte ikke altid nok – og kreditvurderingen kan over tid således blive dårligere eller bedre.
Vi anbefaler, at du opretter en politik for, hvornår og hvor ofte du kredittjekker dine kunder – og at det sker jævnligt. Det kunne eksempelvis være hver gang kunden foretager et køb hos dig, hver måned, hvert halve år eller i andre relevante intervaller.
Qatchr er markedets måske mest avancerede platform til at foretage kredittjek med.
Med os kan du bl.a. få regnskabsdata på virksomheder, kredit-anbefalinger, kreditopslag og meget mere.
Prøv os allerede i dag – og kom i gang med kredittjek med det samme.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk