wp-content/uploads/Betalingsanmaerkning.jpg

Betalingsanmærkning


En betalingsanmærkning, er en registrering af en person eller virksomhed i et gældsregister – som eksempelvis Experians RKI eller Debitorlisten.

Betalingsanmærkningen sker på baggrund af et eller flere skyldige beløb, som en debitor har til en kreditor.

I Danmark kan enhver virksomhed registrere privatpersoner og virksomheder i et gældsregister, det kræver blot en aftale.

I praksis er det dog primært inkassovirksomheder og advokater der står for langt de fleste betalingsanmærkninger, på vegne af deres kunder.

Læs mere herunder om alt du bør vide om betalingsanmærkninger. 

Hvornår må en virksomhed lave en betalingsanmærkning?

En virksomhed må lave en betalingsanmærkning, når der er fremsendt tre skriftlige rykkerskrivelser til skyldner.

På sidste rykkerskrivelse skal skyldner gøres opmærksom på, at skyldner registreres i et gældsregister.

Beløbet skal minimum være på 200 kroner.

Er der tale om gæld til det offentlige, skal beløbet minimum være 7.500 kr – og indberegningen må tidligst foregå fire uger efter advarslen om, at debitor vil få en betalingsanmærkning.

Debitor må i rykkerfasen ikke have gjort indsigelse over kravet.

Hvem må lave betalingsanmærkninger?

Grundlæggende må alle virksomheder, der har en aftale med et skyldnerregister, som eksempelvis Experian (RKI) eller Debitorlisten – foretage betalingsanmærkninger.

I praksis er det dog typisk advokater og inkassofirmaer, der håndterer rykkerforløb og inkasso på vegne af andre kunder – der foretager selve registreringen og betalingsanmærkningen.

Hvad er konsekvenserne ved at have betalingsanmærkning?

Konsekvenserne ved at have en betalingsanmærkning registreret på sig selv eller sin virksomhed – kan være store.

For rigtig mange virksomheder, banker og offentlige myndigheder foretager løbende kreditvurderinger af deres kunder – herunder også indsamling af betalingsanmærkninger.

En betalingsanmærkning kan dermed have den konsekvens, at du får dårligere kreditter, kortere betalingsfrister, højere renter eller noget helt andet.

Det er alt fra banker til teleselskaber der benytter sig af informationer fra et skyldnerregister.

Hvordan får man fjernet en betalingsanmærkning?

Du får fjernet din betalingsanmærkning ved at betale dit krav. Betalingen skal typisk foregå til dem, der har foretaget registreringen – hvilket ofte er en advokat eller et inkassofirma.

Når du har betalt dit krav, vil betalingsanmærkningen typisk forsvinde med det samme.

Hvor længe er man registreret i et gældsregister?

Du er som udgangspunkt registreret i et gældsregister i 5 år, hvis du ikke kan betale dit krav.

Det er med andre ord ikke ensbetydende med, at kreditors krav bortfalder mod dig – kreditors krav kan juridisk forlænges på ubestemt tid, men i udgangspunktet 3 eller 10 år – afhængig af kravets art.

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.