Hvornår du skal foretage kredittjek af dine kunder?


Kredittjek af eksisterende og nye kunder er som udgangspunkt altid en god ide. Det kan være med til at undgå eller minimere antallet af dårlige betalere, inkassosager og det besvær, der unægteligt er forbundet med manglende betalinger.

I denne artikel giver vi dig 5 gode råd til, hvornår vi mener, at du bør kredittjekke dine kunder – for måske er det ikke alle kunder, man rent faktisk bør kredittjekke.

Scroll ned og læs mere

1. Kredittjek eksisterende kunder

De færreste virksomheder tænker over det, og gør det derfor ofte meget sjældent; kredittjekker deres eksisterende kunder. For du har måske handlet med en virksomhed i 10 år, uden der har været problemet med betalingerne. Men dine kunders økonomiske situation ændres gennem hele deres eksistens – og det kan påvirke din virksomhed, hvis du eller dine sælgere ikke fanger disse ændringer i tide.

Vores råd er at sørge for, at I løbende foretage kredittjek af den eksisterende kundedatabase – måske med faste intervaller eller hver gang de handler med jer.

2. Kredittjek nye kunder

Kredittjek sker oftest i forbindelse med nye etablering af nye kundeforhold. Du kender ikke den nye kundes økonomiske situation, deres betalingsevne eller lignende. Dette kan kredittjekket være med til at afsløre / belyse.

Vi anbefaler, at du altid undersøger nye kunder økonomiske situation via et kredittjek. Det er op til dig selv at vurdere, om det er alle nye kunder, kun privatkunder, kun virksomheder (erhvervskunder), eller måske kun kunder, der ønsker kredit over en vis størrelse, der bør kreditvurderes.

3. Kredittjek ud fra størrelse størrelsen på ordren / kreditten

Mens de fleste virksomheder ved, at kredittjek af nye kunder er en god ide, så er det de færreste, der foretager kredittjek ud fra størrelse af ordren eller kreditten. For jo større kredit eller ordre der er tale om – jo højere er din risiko for tab.

Derfor er det måske en god ide at overveje at indføre kredittjek hver gang, at en kunde køber for mere end et vist beløb, uanset jeres tidligere betalingshistorik med kunden.

På den måde skal du ikke bruge tid på at kredittjekke alle kunder og alle ordre, men kun dem der udgør den største beløbsmæssige risiko for din virksomhed.

4. Opsæt løbende overvågning

De fleste virksomheder kredittjekker kun nye kunder, eller kunder når de handler for et vist beløb. Men har du nogensinde overvejet at opsætte løbende monitorering (overvågning) af dine kunder? På den måde får du beskeder, når (hvis) der sker noget med dine kunder; ændringer af økonomi, ændringer af kreditstatus eller måske en konkurs.

Med Qatchr er denne funktion tilgængelig i dit produkt, og du undgår dermed at dine sælgere handler med en virksomhed, der er under tvangsauktion eller har økonomiske udfordringer af anden art.

5. Opsæt en proces der passer dig – og din virksomhed

Ingen virksomheder er ens, og det er deres behov for kreditvurderinger heller ikke; nogle virksomheder handler med mange kunder, mens andre handler med meget få store kunder. Uanset konstellationen af dine kundeportefølje – og sammensætningen af din virksomhed, så er der altid behov for at kunne træffe gode beslutninger på baggrund af relevante data, herunder kreditvurderinger.

Vi anbefaler at din virksomhed får opsat en proces for kreditvurderinger; er det måske kun nogle bestemte kunder? Alle kunder? Kun dem der handler for over 5.000 kroner? Eller måske kun nye kunder?

Der er mange måder, håndtere sin kreditpolitik på, men sørg for at etablere en klar procedure – og sørg så for at alle mand; bogholdere, økonomifolk, sælgere og andre der har berøring med kunder, også overholder jeres procedurer. Det kan have store økonomiske konsekvenser, hvis ikke de overholdes konsekvent.

Prøv kredittjek gratis i 14 dage

Vi håber ovenstående har inspireret dig til hvilke typer af kunder og ordre, der måske bør kredittjekkes. Er din virksomhed ikke allerede i gang med at kredittjekke kunder, eller har I en konkurrerende løsning – så vil vi gerne tilbyde en gratis og uforpligtende demo af Qatchr. Med vores demo kan du prøve vores funktioner og kreditvurdering af, og samtidig se, hvordan vi kan gøre en forskel for din virksomhed.

 



Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.