Scorekort
Et scorekort er et begreb, der bruges i forbindelse med kreditvurderinger af kunder – både private og virksomheder.
Scorekortet kan indeholde en række parametre og forhold, som en virksomhed ønsker at måle på og se efter, før der ydes kredit til en kunde.
Formålet med et scorekort er ofte at standardisere, hvad virksomheden ønsker at se efter hos en debitor, men også at give mulighed for at bedømme en kunde på lige vilkår med andre kunder.
Scorekortet vil som oftest give en mængde point, en farve eller en helt tredje værdi – og ud fra den værdi give kunden mulighed for at få kredit, låne penge eller noget helt tredje.
Scorekortet kan også bruges mere dynamisk, så hvis scorekortet giver x værdi, udløser det y kredit og z kredittid. Det er op til virksomheden selv at definere politikken omkring scorekortet.
Læs også: Kreditvurdering af privatkunder
Læs også: Kreditvurdering af virksomheder
Sådan laver du et scorekort
Ingen scorekort er ens – og mange virksomheder ser efter forskellige forhold, når de kreditvurderer deres kunder.
Generelt kan det siges, at private virksomheder sjældent bruger formaliserede scorekort, og hvis de gør, har de ofte et meget lille scorekort – ofte blot med en eller to faktorer på – eksempelvis positiv kreditvurdering eller en positiv egenkapital.
Mens eksempelvis banker og realkreditinstitutter ofte har meget lange og avancerede scorekort – hvor forhold som kreditvurderinger, antal gange kunden er flyttet, og hvor kunden bor, kan have betydning for, hvordan kreditvurderinger falder ud.
Vores anbefaling er, at hvis du yder kredit eller lån til dine kunder, bør du aktivt gøre brug af et scorekort. Dermed defineres, hvad der er vigtige forhold for jer – og hvad der bør tjekkes, inden der ydes kredit eller lån. Scorekortet kan blot være simpelt og udvides over tid, hvis virksomheden finder det nødvendigt at få flere parametre og forhold med.
Det kunne eksempelvis være, at scorekortet bestod af et krav om et positivt overskud (virksomhed), positiv egenkapital og en positiv kreditvurdering.
Scorekortet og kreditvurderinger
Scorekortet er et godt værktøj til at samle de værdier, parametre og forhold, der er i din ønskede kreditvurdering.
Scorekortet er med til at definere, hvad jeres kreditvurdering bør og skal indeholde – og er med til at guide brugeren igennem jeres politik for kredit, hvis scorekortet giver x, y eller z værdi.
Kreditvurderingen og scorekortet bliver dermed to sider af samme sag – og er med til at sikre din virksomhed mod dårlige betalere, manglende betalinger og misligholdte lån og afdrag.
Få et scorekort med Qatchr
Qatchr er en online kreditvurderingsplatform, der giver dig mulighed for at foretage kreditvurderinger af dine kunder; private og virksomheder.
I Qatchr er der indbygget en række forhold, som enten kan slås op en gang – eller abonneres på, hvis dette ønskes. Det kunne eksempelvis være navn, adresse, offentlige regnskaber og kreditvurderinger.
Qatchr laver ligeledes kreditanbefalinger – om hvor meget og hvor længe du bør yde kredit til dine kunder. Dette kan bruges som et aktivt scorekort – eller som en del af et.
Få en gratis og uforpligtende gennemgang af Qatchr allerede i dag – og kom i gang med at bruge kreditvurderinger og scorekort.