Manglende eller fejlagtige kundeoplysninger kan koste dig dyrt


I Danmark er vi gode til data, og ofte er det forholdsvis nemt at finde ud af hvor en privatperson bor – og ofte langt nemmere at finde informationer om en erhvervskunde.

Men vi ser ofte at disse simple stamdata og kontaktoplysninger på en kunde, herunder bl.a. fulde navn, den korrekte adresse og lignende sjældent altid er korrekte, mangelfulde eller slet ikke indhentet i forbindelse med en ordre og en faktura.

I en travl hverdag har vi som virksomhedsejere, sælgere og ordremodtagere ofte tendens til at fokusere på ordren; hvor mange enheder skal kunden have, hvornår skal den leveres og hvad skal prisen være? – og måske glemme kundens fulde navn, adresse og lignende.

Desværre glemmer mange virksomheder at indhente de korrekte oplysninger om kunden – som ofte ender med at blive “Jens Hansen, Aalborg” eller et ikke korrekt firmanavn.

I de fleste tilfælde går en handel godt – kunden får sine varer, og kunden betaler din faktura. Men i de tilfælde der er problemer med betalingen – kan det ofte koste din virksomhed dyrt, ikke at have korrekte eller fuldkomne kundeoplysninger.

Scroll ned og læs mere

Årsagen til manglende eller fejlagtige kundeinformationer

Årsagen til at virksomheder har manglende, fejlagtige eller forkerte kundeoplysninger kan være mange.

Men ofte hører vi en forklaring som “Jamen, kunden hentede varen fra vores lager, hvad skulle jeg bruge hans fulde navn og adresse til”.

En anden forklaring kan være, at vores sælgere har indhentet forkerte oplysninger fra kunden, ved eksempelvis ikke at få etage, bygning eller lignende hentet korrekt.

En tredje og meget set årsag til forkerte oplysninger på vores kunder sker når en kunde flytter, skifter adresse eller navn.

Effektiv kommunikation, markedsføring og kundeservice

Med de korrekte kundeoplysninger på dine kunder, giver du din virksomhed langt større mulighed for at målrette markedsføring, kommunikation og kundeservice til kunden.

Ved eksempelvis at vide hvor dine kunder bor, har du mulighed for at udsende markedsføring der kun vedrører din kunde, i det område de er bosiddende i.

Har du ikke de korrekte stamdata på dine kunder, kan du sjældent målrette din markedsføring særligt effektivt – og det kan alt andet lige resultere i manglende eller ingen effekt af din markedsføringsindsats.

Manglende inddrivelsesmuligheder

Har du sendt en faktura til en “Jens Hansen, Aalborg” – og du ikke har indhentet flere oplysninger på kunden, en det ofte svært – måske ligefrem umuligt at inddrive dine penge i en inkassoproces, både for en advokat, et inkassofirma eller gennem fogedretten.

For at kunne inddrive ubetalte fakturaer vil et inkassofirma, en advokat eller fogedretten kræve, at du har kundens fulde navn og kundens adresse.

Ofte vil et inkassofirma, en advokat eller fogedretten kunne hjælpe dig med at fremsøge en person eller en virksomhed – eksempelvis hvis personen er flyttet siden du sendte fakturaen, men det kræver altså at du har en tidligere adresse på kunden – og at denne er korrekt og fuldkommen.

Undgå fejl i levering og logistik

Sender din virksomhed fysiske produkter, og din kundes oplysninger ikke er korrekte eller fuldkomne, risikerer du at sende dine produkter til en forkert adresse.

Dette fører ofte til frustration hos kunden – og sandsynligvis en merudgift for dig og din logistikfunktion, da varen ofte vil komme retur – og du skal fremsende varen på ny.

De fleste leveringsfejl sker i forbindelse med, at en adresse ikke er fuldkommen – det kan eksempelvis være at der ikke er angivet korrekt etage eller lignende på en ejendom, med flere virksomheder / beboelser.

Virksomheder har krav på korrekte udfyldte fakturaer

Som erhvervskunde har man krav på dokumentation for sit køb, ofte sker det når en faktura sendes til en virksomhed.

Denne faktura bruger din kunde i deres bogholderi – bl.a. til dokumentation for de afholdte udgifter, samt at kunne trække eventuelle momsmæssige udgifter fra.

En virksomhed må ikke trække en faktura fra, der ikke er udstedt til dem – og en faktura med manglende eller forkerte oplysninger om virksomheden er dermed i udgangspunktet ugyldtig for virksomheden.

Derfor vil du ofte blive bedt om at lave en faktura om, så virksomhedens generalia er korrekt.

Få styr på dine kunders kontaktoplysninger med Qatchr

Med Qatchr har vi gjort det nemt og hurtigt at slå en kunde op, hvis du eksempelvis ønsker kreditoplysninger, foretage kreditovervågning eller foretage datavask af dine kunder.

For med Qatchr hjælper vi dig med at foretage CPR og CVR opslag på dine kunder – og dermed kan berige dig med de korrekte kontaktoplysninger på dine kunder.

Dermed sikrer du dig at dine kunders kontaktoplysninger altid er korrekt, uden fejl og mangler.

Med Qatchr har du også mulighed for datavask, så dine nuværende og kommende kunders informationer løbende datavaskes – og dermed løbende er opdateret, når en kunde flytter, skifter navn og lignende.

Dermed kan Qatchr være med til at sikre, at dine kunders kontaktoplysninger altid er ajourført.

 



Victor Byrholt QATCHR

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.