Omsætning er altafgørende for en virksomhed, og det er til tider benhårdt arbejde. De fleste virksomhedsejere og salgsansvarlige kan genkende det faktum, at det til tider er en stor opgave at skaffe kunder og generere omsætning; uanset om det er gennem markedsføring eller opsøgende salg.
Hos Qatchr anerkender vi fuldt ud den problemstilling og ved, hvor svært det er at skaffe nye kunder til forretning – uanset om du har en fysisk butik, konsulentvirksomhed eller noget helt tredje.
I denne artikel sætter vi fokus på, at der i hele virksomhedens levetid faktisk vil være en fordel at sige nej til nogle kunder – og dermed den omsætning de potentielt kunne skabe for virksomheden.
…og hvis ikke du ønsker at sige nej til kunder, så i hvert fald blive klædt på til at sætte krav til nogle kunder, frem for andre.
Der kan være rigtig mange gode årsager til, hvorfor du bør sige nej til visse kunder.
En helt åbenlys naturlig årsag er, hvis din indledende fornemmelse af kunden er dårlig; kunden sætter nogle urimelige krav, kunden har nogle ønsker, du ikke tror din virksomhed kan imødekomme eller du på forhånd ikke tror samarbejdet bliver godt af den en eller anden årsag. Det kan ofte ende i en dårlig oplevelse for kunden og din virksomhed – og sandsynligvis en masse besvær. I dette tilfælde sætter vi fokus på en hel anden årsag; den økonomiske årsag til at sige ‘nej’.
For hvilke økonomiske årsager er der til at sige nej til en kunde, der genererer omsætning og salg til virksomheden – spørger du måske?
Det er desværre et (stigende) faktum, at virksomheder i højere grad oplever økonomiske udfordringer med kunder; og de udfordringer det skaber i manglende betalinger eller langsom betaling. Det faktum kan koste dyrt for virksomheden.
Du kan aldrig 100% sikre dig mod dårlige betalere, men du kan gøre rigtig meget – og med ganske få midler.
For med de rigtige værktøjer i din dagligdag, kan du afvise dem, inden de bliver kunde i din virksomhed. Dermed afvises de før, at du har udført arbejdet eller leveret dit produkt til dem – og dermed undgå tab.
Den bedste metode til at undgå dårlige betalere på, er med andre ord; at afvise dem, før de overhovedet bliver kunder – dermed har du ingen udgifter til dem i form af timelønninger og eventuelt materialeforbrug.
Der findes i dag rigtig mange gode værktøjer til at finde oplysninger om dine kunder; hvem de er, deres eventuelle regnskabstal, hvor de bor, og meget meget mere – oplysninger der i dag blot er få klik væk.
Hos Qatchr har vi udviklet et kreditdata-værktøj i samarbejde med Nordens førende inkassofirma, Collectia A/S – et værktøj der kan hjælpe dig, når du skal træffe beslutninger om dine kunder; og hvilke du eventuelt skal sige nej til.
Er du i tvivl om Qatchr er noget for din virksomhed? Så prøv os af, kvit og frit – helt uden binding. Vi tilbyder en gratis demo i 14 dage!
Kreditvurderinger er et fantastisk redskab til at skabe grundlag for, om du skal indlede et samarbejde med en kunde eller ej. Dog behøver en negativ kreditvurdering af en virksomhed eller privatperson ikke altid at betyde kategorisk nej tak til samhandel. Selvom en kreditvurdering af en eksisterende eller potential kunde viser dårlig kreditværdighed, status som “dårlig betaler”, indikationer for konkurs-relationer eller andet, er det vigtigste, at du som virksomhed selv er meget opmærksom og etablere en fornuftig kreditpolitik på forhånd.
En måde til, hvordan du kan navigere uden om faresignalerne ved en dårlig betaler, kunne eksempelvis være at opstille specielle krav til dem – krav (fx forudbetaling beførste køb) du måske ikke stiller til kunder du kender i forvejen.
For hvis du ikke ønsker at sige nej til en dårlig betaler – så kunne eksempelvis et krav om kontant betaling, betaling forud eller betaling ved levering være en mulighed.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk