Bogstav: O

Overvågning

Overvågning

Begrebet “overvågning” i forbindelse med kunder lyder ofte hårdere end det er – men er en disciplin, der handler om løbende at monitorere sine kunder – og dermed løbende indhente relevante oplysninger om dem.

Mange, især større virksomheder, vælger at overvåge deres kunder – og der kan være rigtig god økonomi i det, især hvis virksomheden har store eller lange kreditter i spil.

Hvad er overvågning?

Overvågning handler grundlæggende om løbende at indhente relevante oplysninger om dine kunder – som kan bidrage positivt til billedet af dine kunder.

Ofte bruges overvågning af kunder til at opdatere kunders generalia (navn, adresse og virksomhedsstatus) – men også til løbende at indhente kreditvurdering og seneste regnskabsoplysninger.

Hvorfor overvåge sine kunder?

Overvågning skal være med til at sikre, at jeres ERP, CRM og regnskabssystemer altid har de korrekte oplysninger på kunden – så du sikrer dig, at varer sendes de rette steder hen – og at fakturaen er til det rigtige selskab.

Derudover kan overvågning også være med til at bidrage til en økonomisk indsigt – og dermed bidrage til virksomhedens kreditpolitik.

Mange virksomheder foretager ofte kreditvurderinger af deres kunder ved etablering af kundeforholdet – men glemmer ofte løbende at forny denne kreditvurdering. Med en løbende overvågning kan kreditvurdering kombineres hermed.

Hvilke kunder bør overvåges?

Der er mange holdninger til, hvilke kunder der bør overvåges; nogle mener, det kun er kunder i visse brancher, andre mener, at det kun er kunder med en bestemt omsætning, der udgør en væsentlig risiko.

Vi mener grundlæggende, at alle kunder bør overvåges. Uanset branche, omsætning, antal medarbejdere eller virksomhedsstruktur – så er der fortsat en iboende risiko for, at virksomheden 1) skifter adresse eller ledelse og 2) at virksomhedens kreditværdighed ændres i den tid, de er kunde hos jer. I bør naturligvis internt i virksomheden vurdere, hvilke typer af kunder I mener bør overvåges – og om nogle kunder bør overvåges med et hyppigere interval.

Bør eksempelvis de kunder, I handler mest med, overvåges mest?

Få hjælp til at overvåge dine kunder – med Qatchr

Hos Qatchr har vi udarbejdet en avanceret platform, der kan hjælpe virksomheder med alt fra kreditvurderinger til overvågning af kunder.

Vi tilbyder en brugervenlig platform, hvor du nemt, hurtigt og billigt kan få et mere dybdegående billede af dine kunder – uanset om det er privatpersoner eller virksomheder.

Kontakt os allerede i dag og få en gratis og uforpligtende demo af dine muligheder for at overvåge kunder.

Læs mere: Kreditvurdering af privatpersoner

Læs mere: Kreditvurdering af virksomheder

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.