Hvordan spotter man egentlig en dårlig betaler? Hvilke karakteristika er der? Og kan man gøre det uden kreditvurdering? Læs svaret i artiklen.
“Kan man egentlig spotte en dårlig betaler?” Det var et spørgsmål, som vi fik forleden fra en kunde. Et spørgsmål som straks fik os til at tænke på, hvordan man spotter en dårlig betaler – uden brug af kreditvurdering.
På baggrund af vores mange års erfaring med inkasso og netop dårlige betalere, sætter vi i denne artikel fokus på, hvad du som virksomhedsejer bør være opmærksom på, når de dårlige betalere skal spottes.
Nedenstående er langt fra en komplet tjekliste. Men du får en række faktorer, som du fremadrettet kan anvende til at identificere kunder, som du helst skal undgå eller nægte at give kredit i salgsøjemed.
Vi kigger både på dårlige betalere generelt og dem, som bevidst er ude på at snyde dig og din forretning.
1. Prisen er ikke vigtig
Hvad betyder prisen egentlig for dig, når du ikke har intentioner om at betale dine fakturaer? Nok ikke særligt meget. Mange dårlige betalere spørger ofte ikke ind til prisen, og er ligeglad med, hvad dine vare koster.
Der kan være mange årsager til, at en kunde ikke spørger ind til prisen. Men for nogen kan det være et tegn på ikke at have intention om at betale den efterfølgende faktura – dem skal du for alt i verden undgå.
2. Dårlige betalere går over åen efter vand
Et gammelt ordsprog siger, at man ikke skal gå over åen efter vand, men dette ser vi at mange dårlige betalere gør. For de værste dårlige betalere har allerede et så dårligt ry og rygte i lokalområdet, at det er nødvendigt at handle andre steder. Får du derfor en kunde langvejsfra, uden at der lægger en speciel grund bag og kan kunden få dine vare i sit lokalområde, bør du være ekstra opmærksom, når du sælger din vare på kredit.
3. Manglende, få eller dårlige kundeoplysninger
Hvor godt kender du egentlig dine kunder og deres informationer? Mange dårlige betalere oplyser både få, manglende eller meget dårlige oplysninger om dem selv. Det kan nemlig være en fordel for dem, når fakturaen skal sendes. For har du ingen eller få oplysninger på dine kunder, kan det være svært – måske ligefrem umuligt at køre inkasso på vedkommende.
4. Brug din erfaring og sunde fornuft
Måske kan det lyde en smule kliche-agtigt, men ikke desto mindre så anbefaler vi, at du bruger din erfaring fra branchen og dine øvrige kunder, når nye kunder kommer til.
Det kunne eksempelvis være mærkelige eller unormale forhold omkring kunden, som burde vække din interesse.
Ønsker en ny kunde eksempelvis at få leveret sine vare til en adresse, der ikke er deres tidligere oplyste adresse? Ønsker kunden at betale på en speciel og anderledes måde? Har kunden store armbevægelser?
5. Offentlige regnskaber
Is your customer a business with an ApS, A/S or similar legal form and is the company more than 1.5 years old? Then it will typically be possible to view the company's public accounts.
Public financial statements can be easily accessed online and can help provide insight into a customer's financial situation.
Remember that public accounts are a look back in time, so they don't always give a true picture of the company's current financial situation.
6. Søforklaringer og manglende respons når regningen skal betales
Many bad payers often choose two paths when it comes to paying your invoice; no response or a sea of explanations.
Der er næsten ingen grænser for, hvilke undskyldninger en dårlig betaler vil tage i brug for at udskyde eller undgå betaling.
In other words, if a customer has excuses or doesn't respond after you've sent the invoice, you should pay attention.
7. Kreditværktøjer
Selvom systemer, gode råd og sund fornuft kan hjælpe, er de ikke altid nok til at sikre dig mod dårlige betalere – uanset om kunden bevidst eller ubevidst forsømmer betalingen. Historisk set har kredittjek og kreditopslag dog vist sig at være et af de mest effektive værktøjer til at opdage sådanne tilfælde. Et kreditopslag tager højde for en række parametre og relevante oplysninger om kunden, herunder eventuelle tidligere kendte sager.