Sådan spotter du en dårlig betaler


Hvordan spotter man egentlig en dårlig betaler? Hvilke karakteristika er der? Og kan man gøre det uden kreditvurdering? Læs svaret i artiklen.

“Kan man egentlig spotte en dårlig betaler?” Det var et spørgsmål, som vi fik forleden fra en kunde. Et spørgsmål som straks fik os til at tænke på, hvordan man spotter en dårlig betaler – uden brug af kreditvurdering.

På baggrund af vores mange års erfaring med inkasso og netop dårlige betalere, sætter vi i denne artikel fokus på, hvad du som virksomhedsejer bør være opmærksom på, når de dårlige betalere skal spottes.

Nedenstående er langt fra en komplet tjekliste. Men du får en række faktorer, som du fremadrettet kan anvende til at identificere kunder, som du helst skal undgå eller nægte at give kredit i salgsøjemed.

Vi kigger både på dårlige betalere generelt og dem, som bevidst er ude på at snyde dig og din forretning.

Scroll ned og læs mere

1. Prisen er ikke vigtig

Hvad betyder prisen egentlig for dig, når du ikke har intentioner om at betale dine fakturaer? Nok ikke særligt meget. Mange dårlige betalere spørger ofte ikke ind til prisen, og er ligeglad med, hvad dine vare koster.

Der kan være mange årsager til, at en kunde ikke spørger ind til prisen. Men for nogen kan det være et tegn på ikke at have intention om at betale den efterfølgende faktura – dem skal du for alt i verden undgå.

2. Dårlige betalere går over åen efter vand

Et gammelt ordsprog siger, at man ikke skal gå over åen efter vand, men dette ser vi at mange dårlige betalere gør. For de værste dårlige betalere har allerede et så dårligt ry og rygte i lokalområdet, at det er nødvendigt at handle andre steder. Får du derfor en kunde langvejsfra, uden at der lægger en speciel grund bag og kan kunden få dine vare i sit lokalområde, bør du være ekstra opmærksom, når du sælger din vare på kredit.

3. Manglende, få eller dårlige kundeoplysninger

Hvor godt kender du egentlig dine kunder og deres informationer? Mange dårlige betalere oplyser både få, manglende eller meget dårlige oplysninger om dem selv. Det kan nemlig være en fordel for dem, når fakturaen skal sendes. For har du ingen eller få oplysninger på dine kunder, kan det være svært – måske ligefrem umuligt at køre inkasso på vedkommende.

4. Brug din erfaring og sunde fornuft

Måske kan det lyde en smule kliche-agtigt, men ikke desto mindre så anbefaler vi, at du bruger din erfaring fra branchen og dine øvrige kunder, når nye kunder kommer til.

Det kunne eksempelvis være mærkelige eller unormale forhold omkring kunden, som burde vække din interesse.

Ønsker en ny kunde eksempelvis at få leveret sine vare til en adresse, der ikke er deres tidligere oplyste adresse? Ønsker kunden at betale på en speciel og anderledes måde? Har kunden store armbevægelser?

5. Offentlige regnskaber

Er din kunde en erhvervsvirksomhed med et ApS, A/S eller lignende selskabsform og er virksomheden mere end 1,5 år gammel? Så vil det typisk være muligt at se virksomhedens offentlige regnskaber.

De offentlige regnskaber kan nemt tilgås online og kan være med til at give et indblik i kundens økonomiske forhold.

Husk at de offentlige regnskaber er et tilbageblik i tiden, hvorfor det ikke altid giver et retvisende billede af virksomhedens aktuelle/nuværende økonomiske situation.

6. Søforklaringer og manglende respons når regningen skal betales

Mange dårlige betalere vælger ofte to veje at gå, når din faktura skal betales; ingen respons eller et hav af søforklaringer.

Der er næsten ingen grænser for, hvilke undskyldninger en dårlig betaler vil tage i brug for at udskyde eller undgå betaling.

Har en kunde undskyldninger, eller responderer kunden ikke efter, at I har sendt fakturaen, bør du med andre ord være opmærksom.

7. Kreditvurderingsværktøjer

Systemer, gode råd eller sund fornuft kan ikke altid sikre dig, at du undgår eller spotter dårlige betalere i tide – hverken de kunder, der bevidst eller ubevidst er dårlige betalere. Men historisk set har det vist sig, at kreditvurderinger ofte er blandt de mest sikre værktøjer til at finde langt de fleste tilfælde. En kreditvurdering tager nemlig ofte forbehold for en lang række parametre og ikke mindst kendte forhold om kunden, såsom eventuelle tidligere kendte sager.

Prøv Qatchr allerede i dag – gratis i 14 dage

Qatchr er udviklet og ejet af et af Nordens største inkassofirmaer, Collectia, med over 150 års erfaring med inkasso.

Det er den erfaring, som vi har bygget Qatchr på. Med Qatchr har du mulighed for at se en lang række informationer om dine kunder, og ikke mindst om de er kendte dårlige betalere. Kombineret med overstående giver Qatchr dig et endnu bedre grundlag til at spotte dårlige betalere – før de rent faktisk bliver kunde i din forretning.

 



Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.