Monitorering
Monitorering er grundlæggende et andet ord for overvågning, og kan ofte bruges i mange forskellige sammenhænge og situationer. Ordet monitorering bruges ofte i mere juridiske sammenhænge, hvor det ofte er et andet ord for at “følge” eller at “holde øje med”.
I denne artikel sætter vi fokus på monitorering af kunder – og hvad du som virksomhed får ud af at monitorere dem.
Monitorering af kunder
Mange større virksomheder og organisationer vælger at monitorere deres kunder – og med god grund.
For ved løbende at følge ens kunder, har du ofte et bedre overblik over dine kunder, deres økonomiske situation – og har altid helt grundlæggende oplysninger ajourført.
“Hvad monitorerer virksomhederne?” Grundlæggende er der næsten ikke oplysninger, som virksomheder ikke kan monitorere om deres kunder – men langt de fleste virksomheder vælger at monitorere:
- Firmaets generalia (Navn, adresse, telefonnummer)
- Offentlige regnskabsoplysninger
- Opdateringer i ejerkredsen
- Kreditanbefalinger
- Kreditvurderinger
- Presseomtale
- Virksomhedsstatus (Aktiv, under konkurs m.fl.)
- Ved løbende at monitorere dine kunders generalia sikrer du dig, at du altid har de rigtige oplysninger på dine kunder – og dermed altid kan sende dine produkter og fakturaer til den rette adresse – og til det rigtige firmanavn.
Ved at monitorere kreditanbefalinger, offentlige regnskabsoplysninger, kreditvurderinger og virksomhedsstatus, giver det dig som virksomhed et indblik i din kundes økonomiske situation – som du kan bruge i din kreditpolitik.
For skifter en kunde eksempelvis kreditstatus, får en dårlig kreditvurdering eller har dårlige økonomiske regnskabstal siden de sidst har handlet med jer – er det så en god idé at yde samme kredit som sidst, de handlede med jer?
Svaret skal naturligvis findes i virksomhedens egne politikker på området, men det teoretiske svar er naturligvis nej.
Hvorfor løbende overvågning?
Mange virksomheder er blevet gode til at lave kreditvurderinger og trække offentlige regnskabsoplysninger på deres kunder ved etablering af samarbejdet med kunden.
Men de færreste (små) virksomheder er gode til løbende at monitorere deres kunder – og det er en skam. For løbende monitorering skal ske ud fra den antagelse, at dine kunders økonomiske situation og andre forhold løbende ændrer sig – og måske ligefrem har ændret sig til det værre, end da kunden første gang købte varer hos dig.
Og det behøver jo ikke kun være din kundes økonomiske situation, der har ændret sig – det kan såmænd også være kundens generalia – og du vil da nødig sende dine varer eller fakturaer til en forkert adresse?
Med en løbende monitorering af dine kunders stamoplysninger og økonomiske situation, kan du løbende tilpasse din kreditpolitik og altid have et opdateret CRM– og ERP-system.
Der kan med andre ord være store økonomiske og praktiske fordele i løbende at monitorere dine kunder og deres stamdata.
Qatchr kan hjælpe din virksomhed med monitorering
Hos Qatchr er vi specialister i at hjælpe virksomheder med at monitorere deres kunder – uanset om det er privatkunder eller erhvervskunder.
Monitoreringen kan foregå på mange måder – og ud fra kundens ønsker. Du kan eksempelvis monitorere med faste tidsintervaller – eller manuelt.
På vores platform er der ligeledes mulighed for at kombinere dine monitoreringer med kreditvurderinger og kreditanbefalinger af dine kunder – og dermed kan være med til at mindske dårlige betalere.
Prøv os allerede i dag – det er nemt at komme i gang.