I flere år har enkelte kritikere, rådgivere og brancher fremført, at kreditgivning er skadelig – både for likviditeten og som en unødig risikofaktor.
Teoretisk kan der være noget om snakken; kreditter, der ikke ydes under de rette forhold og betingelser, kan give udfordringer for virksomhedens cashflow og medføre problemer med dårlige betalere.
Hvis kreditter derimod gives under de rette rammer og med en solid kreditpolitik, kan fordelene være så store, at de heldigvis opvejer de potentielle risici, der er forbundet med at yde kredit.
Her ser vi nærmere på, hvordan en gennemtænkt kreditpolitik ikke blot reducerer risiko – men også kan give dig en reel konkurrencefordel.
En kredit er enhver form for udskydelse af en betaling – i en kortere eller længere periode.
Kreditter findes i mange former, men klassisk kredit kan f.eks. være en håndværker, der køber byggematerialer til en opgave og først skal afregne disse efter eksempelvis 30 dage.
Kredit kan og bør gives af mange forskellige årsager – men den altoverskyggende grund bør være at yde en god service til dine kunder. Det kan give dig en klar konkurrencefordel, særligt hvis dine konkurrenter ikke tilbyder kredit.
At yde kredit betyder, at betalingen for dine varer udskydes – og det påvirker naturligvis dit cashflow. Du køber varer ind, som du først får betaling for senere, end hvis du ikke ydede kredit.
Det påvirker naturligvis din likviditet, men bør ses som en investering i øget omsætning og kundetilgang.
Dine kunder tænker strategisk – og vælger ofte den leverandør, der giver dem bedst likviditet. Hvis ikke det er dig, er det en konkurrent.
I praksis betyder det, at håndværkeren kan indkøbe materialer til et projekt, forbruge dem, fakturere sin kunde og modtage betaling – før han selv skal betale sin leverandør, dig. Det giver håndværkeren optimale likviditetsbetingelser, da han slipper for at lægge penge ud.
Det er langt fra alle brancher, der yder kredit – og som privatperson får du sjældent kredit i butikker, når du handler i det daglige.
Anderledes forholder det sig dog i B2B-verdenen. Her er kreditter langt mere udbredte – særligt i visse brancher.
Eksempelvis bruges kreditter ofte i byggebranchen og inden for catering.
Hvis du har kunder inden for brancher, hvor kreditter er almindelige, vil du opleve, at efterspørgslen også er højere – nogle kunder vil ligefrem forvente eller kræve kredit.
Kreditpolitikken fastlægger, hvornår og hvordan din virksomhed yder kredit. Kreditpolitikken kan indeholde en række væsentlige elementer – men vigtigst af alt: hvem der må få kredit, hvor meget der må ydes, og under hvilke betingelser.
Heldigvis har mange virksomheder allerede en god kreditpolitik – men der findes desværre også mange, som ikke har en tilstrækkelig eller opdateret kreditpolitik.
Ingen, dårlige eller mangelfulde kreditpolitikker medfører ofte, at medarbejdere – f.eks. sælgere – mangler klare retningslinjer for:
Uden en tydelig kreditpolitik risikerer du at give kredit til de forkerte – og samtidig afvise gode kunder, der kunne bære en højere kreditramme. Det kan få alvorlige konsekvenser for virksomheden, f.eks. i form af tab og dårlige betalere.
At yde kredit er en disciplin i sig selv – men med en god kreditpolitik skaber du de bedste betingelser for både din virksomhed og dine kunder.
En effektiv kreditpolitik skal løbende opdateres og afspejle virksomhedens strategi: Hvem skal have kredit – og på hvilke vilkår?
En god idé kan være at supplere din kreditpolitik med et værktøj som Qatchr.
Qatchr understøtter din kreditpolitik med data om kunders økonomi – som f.eks. regnskaber og nøgletal.
Qatchr giver din virksomhed direkte kreditanbefalinger på både virksomheder og privatpersoner. Disse anbefalinger giver dig en indikation af, hvor stor en kredit du bør yde.
Kort sagt: Med Qatchr får du bedre beslutningsgrundlag og mere kontrol over din kreditpolitik.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage 08.30-15.30, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores services.
Mandag 08.30 - 15.30
Tirsdag 08.30 - 15.30
Onsdag 08.30 - 15.30
Torsdag 08.30 - 15.30
Fredag 08.30 - 15.30
Mail: info@qatchr.dk